De kristallen van Martin Lutz

Martin Lutz werkt bij kristal- en structuurchemie en onderzoekt kristallen.

Wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Martin Lutz. Ik werk bij Kristal- en Structuurchemie in de Faculteit Bètawetenschappen. Ik ben opgegroeid in Duitsland, en werk sinds 1997 bij de Universiteit Utrecht.

In mijn dagelijkse werk doe ik röntgenkristalstructuuranalyses. Daarmee is het mogelijk om atomen zichtbaar te maken en vast te stellen hoe zij met elkaar verbonden zijn. Eerst moet je de kristallen laten groeien. Daarna onderzoek je de kristallen met röntgenstraling. Daar kun je data uithalen, door veel rekenwerk op de computer.

Waar is deze werkplek?
Deze werkplek is op de achtste verdieping van het Kruytgebouw. Op de foto is een automatische Röntgendiffractometer te zien. Hiermee kun je in de kristallen de atomen zichtbaar maken. Zij vormen in die kristallen een regelmatig rooster. Op deze verdieping vind je overigens ook laboratoria voor moleculair biologisch onderzoek en voorzieningen voor kristallisatie-experimenten.

Wat is er bijzonder aan je onderzoek?
Mijn onderzoek zit tussen “klassieke” scheikunde, moleculaire biologie en materiaalwetenschappen in. Ik krijg dus te maken met heel veel verschillende onderwerpen. De manier van meten is in principe vaak hetzelfde, maar de onderzochte verbindingen zijn erg verschillend. Dit maakt het dus leuk en bijzonder. Elke dag zijn er nieuwe puzzels op te lossen. En niet zelden zijn de resultaten best onverwacht.

Het onderzoek dient vaak als service voor andere wetenschappers. Op die manier heb ik contact met veel verschillende mensen van andere afdelingen, van andere universiteiten en soms van bedrijven.