De verhuisdozen van Ieke Moerdijk

Ieke Moerdijk is wiskundige en kersverse Universiteitshoogleraar. Zijn kamer staat nog vol met onuitgepakte verhuisdozen.

Wie ben je en wat doe je?
"Mij naam is Ieke (Izak) Moerdijk. Ik ben wiskundige, en zojuist begonnen als Universiteitshoogleraar.  Dat is een hele uitdaging, want het zal niet makkelijk zijn de balans te vinden tussen de diepte van mijn eigen onderzoek en dat van mijn groep enerzijds, en de uitdagingen die de breedte van de universiteit biedt. Wiskunde is op zo ontzettend veel plekkken van nut, en er is te weinig kennisuitwisseling over problemen en oplossingen tussen de verschillende uithoeken van de universiteit, van psychologie tot aardwetenschap, van geneeskunde tot taalkunde, enzovoort, enzovoort."

Waar is deze werkplek?
"Deze foto is genomen op de zevende verdieping van het Hans Freudenthal Gebouw in De Uithof. Op het moment dat de foto gemaakt werd, waren de verhuisdozen nog maar net bezorgd. Ze zitten vol met boeken, mappen met aantekeningen en collegedictaten en artikelen over colleges en seminaria die ik eerder gegeven heb. Ik schroom eigenlijk om alles uit te pakken, want wat zou het heerlijk zijn om met een schone lei te kunnen beginnen. Maar ja, voordat je het weet komt er een moment waarop ik tegen mezelf zeg: daar had ik weleens wat aan gedaan, hoe zat dat ook al weer?"

Wat is er bijzonder aan je onderzoek of werkplek?
"Mijn vakgebied is de topologie. Dat is een algemene wiskundige theorie over vormen en vervormingen, nauw gerelateerd aan meetkunde. Het is een heel abstract vak, maar toch worden topologische begrippen en methoden op heel veel plekken in de wiskunde en daarbuiten gebruikt, en dat biedt iedere keer weer nieuwe uitdagingen en problemen."

Tags: de werkplek