Het bierkrattenbureau van Tom Damen

Tom Damen is universitair docent bij Social, Health & Organizational Psychology. Hij werkt staande en heeft daarom zijn bureau op bierkratjes gezet.

Wie ben je en wat doe je?
"Ik ben Tom Damen, universitair docent op de afdeling Social, Health & Organizational Psychology - oftewel SHOP.

"Mijn onderzoek gaat in een notendop over onze gevoelens van controle: wanneer ontstaan deze gevoelens en hoe beïnvloeden deze ons in ons denken en doen. Als we veel controle ervaren, zijn we dan beter in staat om te leren? Of een vraag in een heel ander domein: nemen we meer risico’s als we gevoelens van controle hebben?

"Als docent richt ik me op Macht, Leiderschap, en Besluitvorming, een derdejaarsvak. Daarnaast ben ik betrokken in de begeleiding van onze researchmasterstudenten."

Waar is jouw werkplek?
"Ik werk op de eerste verdieping van het Langeveldgebouw. Mijn kamer kijkt uit op het binnentuintje. Eerlijk gezegd werk ik pas een maandje op deze plek. We zijn als afdeling net hierheen verhuisd.

"Ik deel de kamer met Madelijn Strick en Reine van der Wal. Dit is erg leuk, want we hebben allemaal onze PhD gedaan in Nijmegen, kennen elkaar door en door, en zijn samen na onze periode in Nijmegen aan de slag gegaan in Utrecht."

Wat is er bijzonder aan deze werkplek?
"Ik krijg veel opmerkingen over het feit dat ik niet zit maar sta achter mijn bureau. Zoals je kunt zien heb ik, door gebruik te maken van bierkratjes, mijn bureau opgehoogd zodat ik achter mijn bureau kan staan. Ik merk dat ik me daar actief door voel. Ik breng een groot deel van de dag zittend door in het OV - ik woon in Nijmegen - dus de mogelijkheid om ook te staan is erg fijn. En als ik aan het einde van de dag een beetje hangerig word, pak ik gewoon een barkruk erbij om alsnog te gaan zitten. Ik ben dus niet verplicht om te staan, maar over het algemeen geeft dat wel het beste gevoel.

"Had ik al gezegd dat je 50 calorieën per uur extra verbrand door te staan in plaats van te zitten? Dat levert je 2.67 extra Kwekkeboom-kroketten op aan het einde van de dag... zonder schuldgevoel!"

Tags: de werkplek