De wiskundige modellen van Frits Beukers

Frits Beukers is hoogleraar Algebra. Hij poseert bij de meetkundige modellen in de bibliotheek in het Hans Freudenthalgebouw.

Wie bent u en wat doet u?
"Mijn naam is Frits Beukers en ik ben hoogleraar Algebra bij het Mathematisch Instituut. Mijn onderzoeksgebied is de getaltheorie en alles wat ermee samenhangt. Daarnaast heb ik een grote belangstelling voor het wiskunde-onderwijs, aan studenten, middelbare scholieren en ook aan mensen die weinig van wiskunde weten, maar er toch graag over horen."

Waar is uw werkplek?
" Dat is kamer 520 in het Hans Freudenthalgebouw, voorheen gewoon 'Wiskundegebouw' genoemd. De foto is echter genomen in de bibliotheek van dit gebouw op de zevende verdieping. Daar staat sinds kort een collectie meetkundige gips- en draadmodellen tentoongesteld, die gerestaureerd zijn met bijdragen uit onder anderen het alumnifonds."

Wat is er bijzonder aan deze plek?
"Het bijzondere van de collectie is dat deze ruim honderd jaar oud is en dat het een unieke poging is om aspecten te visualiseren van de 19e-eeuwse meetkunde, die destijds steeds gecompliceerder werd.

"Bij een aantal andere universiteiten bevinden zich ook dergelijke collecties, maar op slechts een paar plekken zijn deze in hun volle glorie tentoongesteld. Nu, met behulp van de computer, is het ook mogelijk dergelijke visualisaties te maken. Door dit te doen kunnen we alleen maar meer bewondering krijgen voor de makers die dit allemaal zonder voorbeelden moesten bedenken en in elkaar zetten."

Tags: de werkplek