De basisscholieren van Ruud Moesbergen

Voor educatief medewerker Ruud Moesbergen was het vorige woensdag een bijzondere werkdag. Normaal leidt hij scholieren rond in het universiteitsmuseum, nu was hij verantwoordelijk voor de fietstocht van 134 hoogleraren naar een basisschool.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Ruud Moesbergen en werk als medewerker Educatie bij het Universiteitsmuseum Utrecht. Daarbij ben ik onder andere verantwoordelijk voor het maken van de onderwijsprogramma’s voor basis- en voortgezet onderwijs en de educatieve kant van tentoonstellingen.

Op de foto zie je mij in de rol van medeverantwoordelijke voor de organisatie van Meet the Professor. De lustrumactiviteit van het Wetenschapsknooppunt, waar ik als projectmedewerker ook voor werk.

Wat is er bijzonder aan jouw werk?
Het is heel afwisselend en creatief werk. Het bedenken van de onderwijsprogramma’s en onderdelen van tentoonstellingen is altijd een samenspel van goede inhoud, verrassende didactische werkvormen en zorgen voor plezier van de bezoeker. Door bezoekers zelf als onderzoeker aan het werk te zetten in het museum, probeer ik ze mee te geven wat wetenschap is. Daarbij wil ik ze verwonderen, nieuwsgierig maken en vragen laten stellen over dat wat ze zien en doen. Zo hoop ik bijvoorbeeld dat een leerling terugdenkt aan een actief museumbezoek, waar ze zelf aan de slag zijn gegaan als onderzoeker.

Waar is en wat is er bijzonder aan deze werkplek?
Het universiteitsmuseum zit aan de Lange Nieuwstraat, midden in het Museumkwartier van Utrecht. Met een geweldige Oude Hortus, waar je altijd even rond kan lopen voor rust en inspiratie. Om meteen te zien hoe bezoekers, families en leerlingen, het museum beleven, ben ik ook vaak in het museum te vinden. Een geweldige inspirerende omgeving, met veel gezellige collega’s!