De sociaal ondernemers van Niels Bosma

Universitair docent Niels Bosma organiseert een festival over sociaal ondernemerschap.

Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Niels Bosma en werk als docent/onderzoeker bij USE, de Utrecht School of Economics. Daarnaast ben ik mede oprichter van het Social Entrepreneurship Initiative, waarmee we sociaal ondernemerschap stimuleren. Ik speel vooral de rol van ambassadeur en probeer studenten, collega wetenschapper en bedrijven enthousiast te maken en mee te laten doen.

Wat is er bijzonder aan jouw werk?
Ik vind het erg uitdagend om een brug te slaan van theorie naar praktijk. Die brug vertegenwoordig ik letterlijk ook zelf want ik ben econoom maar voel me tevens ondernemer. Het is mooi om collega’s en studenten te laten ervaren hoe ze concepten en theorieën over sociaal ondernemerschap in de praktijk kunnen toepassen. Bijvoorbeeld bij studenten die met start ups bezig zijn. Het is belangrijk dat we studenten zo goed mogelijk voorbereiden op hun latere leven.

Waar is en wat is er bijzonder aan deze plek?
Ik sta hier op de foto bij JongeHonden. Zij organiseerden een sessie over het kickstarten van ondernemende vluchtelingen en immigranten, een van de activiteiten in het kader van het eerste Social Entrepreneurship Festival. Het festival is een creatieve broedplaats voor (sociaal) ondernemers, wetenschappers, investeerders, studenten en beleidsmakers. Met elkaar kunnen we sociaal ondernemerschap opnieuw een stap verder brengen.

Tags: de werkplek