De big data van Patrick Kemmeren

Patrick Kemmeren doet onderzoek naar kinderkanker en zit in het bestuur van big data faciliteiten.

Wie bent u en wat doet u?
Mijn naam is Patrick Kemmeren en ik ben werkzaam als groepsleider bij het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie. Ik onderzoek mutaties die elkaar versterken of wederzijds uitsluiten. Als we deze genetische interacties beter begrijpen, en weten wat de relatie is met het ontstaan en het verloop van kinderkanker, kunnen we meer inzicht krijgen in de onderliggende oorzaken, en kunnen we gerichtere therapieën ontwikkelen.

Daarnaast ben ik lid van het dagelijks bestuur van het Utrecht Bioinformatics Center (UBC) en coördineer ik een High-Performance Compute (HPC) faciliteit op de campus. Door de enorme toename van big data in de levenswetenschappen, is bioinformatica en de bijbehorende infrastructuur essentieel voor vooruitstrevend wetenschappelijk onderzoek. Het UBC heeft als doel de bioinformatica in Utrecht verder te versterken door te investeren in bioinformaticaonderwijs, expertise en infrastructuur. De HPC faciliteit is daar een voorbeeld van, waardoor we voor een grote groep onderzoekers grootschalige rekencapaciteit toegankelijk maken.

Waar is deze werkplek?
Deze (virtuele) werkplek bevindt zich in het datacentrum van het UMC Utrecht. Op deze plek staan de servers van de HPC faciliteit. In totaal hebben we hier zo’n honderd servers en opslagsystemen staan die door ons gebruikt worden.

Wat is er bijzonder aan deze plek?
De HPC faciliteit is ongeveer vier jaar geleden gestart met een klein aantal onderzoeksgroepen binnen het UMC Utrecht. Ondertussen maken hier een dertigtal onderzoeksgroepen, verspreid over de campus, gebruik van en zien we een enorme toename in het gebruik van de faciliteit. Het bijzondere hieraan is dat dit een initiatief is waarbij niet alleen ondersteunende diensten en het bestuur van het UMC Utrecht en de Universiteit Utrecht, maar ook onderzoekers van vier verschillende onderzoeksinstituten nauw betrokken zijn bij de opzet en ontwikkeling van de faciliteit. Door deze unieke manier van werken hebben we nu een zeer succesvolle omgeving die de bioinformatica een enorme impuls geeft en ons de infrastructuur biedt voor innovatief wetenschappelijk onderzoek.

Tags: de werkplek