Het nieuwe schoolbord van Jody Wisman en Barry van der Steen

Jody Wisman en Barry van der Steen werken bij de afdeling Instrumentatie van de faculteit Bètawetenschappen. Ze laten hier een opvolger van het schoolbord zien.

Wie zijn jullie en wat doe jullie?
"Wij zijn Jody Wisman (zonder bril) en Barry van der Steen (zonder haar). Wij werken bij de afdeling Instrumentatie bij de bètafaculteit. Jody is hardware-elektronicus. Hij ontwerpt en bouwt elektronische systemen voor het onderzoek bij de faculteit Bètawetenschappen. De systemen die hier gemaakt worden zijn niet te koop, het zijn altijd prototypes.

"Barry werkt bij de afdeling Realisatie, Service en Onderhoud (RESO). Hier worden elektromechanische systemen gerealiseerd, maar ook onderhouden, geserviced en gekalibreerd."

Waar is deze werkplek?
"In het Caroline Bleekergebouw - beter bekend als ‘de werkplaats’. Dit is het hoofdkantoor van Instrumentatie. Wij houden ons bezig met ontwerpen en maken van unieke apparatuur, die je dus niet zomaar ergens kunt kopen. Verder zorgen wij er ook voor dat alles blijft werken, zowel onze eigen apparaten als veel ingekochte apparaten die her en der bij de faculteit worden gebruikt. Ook andere faculteiten profiteren van onze kennis en zelfs menig bedrijf op het Utrecht Science Park. Door allerlei samenwerkingen zijn onze spullen overal te vinden, CERN is een heel goed voorbeeld. Maar zo er staan ook spullen in Koeweit."

Wat is er bijzonder aan dit apparaat?
"Dit zou je de opvolger van het schoolbord of het whiteboard kunnen noemen. Je staat niet vóór het bord met je rug naar je publiek, maar het is een ruit waar je achter staat terwijl je schrijft en spreekt. Het is een relatief nieuwe manier om korte kennisclips op te nemen. Door de LED verlichting wordt datgene wat je met highlight stiften schrijft mooi opgelicht. Het apparaat zelf is misschien niet heel bijzonder, maar het maakt het voor de docent eenvoudiger en natuurlijker een kennisclip te maken.

"De docent kan een presentatie geven zoals hij dat hij ook in de collegegezaal zou doen. Al tekenend op het bord uitleg geven over de leerstof. Op termijn zal het zelfs mogelijk zijn om de kennisclip te combineren met filmpjes, powerpointpresentaties en wat je nog meer wilt. En je ziet hoe je publiek reageert, omdat je ze kunt aankijken. Het is dus een onderdeel van een modern concept van lesstof presenteren."

Tags: de werkplek