De bijzondere zandbak van Nico Rutten

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Nico Rutten en ben onderzoeker bij de kernteams van het Teaching & Learning Lab en docent onderzoeksmethoden bij het Freudenthal Instituut. Ik onderzoek hoe lesgeven en leren kunnen worden ondersteund met technologie.

“Met een augmented reality sandbox doe ik dit vanuit het perspectief van embodied cognition. Uit die theorie volgt bijvoorbeeld dat als je redeneert over hellingen en je tegelijkertijd met je handen hellingen vormt in zand, dat kan leiden tot een diepere vorm van leren.”

Waar is deze werkplek?
“Ik heb zelf een augmented reality sandbox gebouwd. Deze heeft een permanente plek in het Teaching & Learning Lab. Dat lab is te vinden op de derde verdieping van het Buys Ballotgebouw.”

Wat is er interessant aan jouw werk?
“In een AR sandbox wordt een augmented reality laag op zand geprojecteerd. Een Microsoft Kinect boven de zandbak registreert hoe hoog het zand ligt en waar je je handen houdt. Software op een computer onder de zandbak verandert het geregistreerde vervolgens in een rivierenlandschap met hoogtelijnen, wat een beamer op het zand projecteert.

“Momenteel baseren drie van mijn masterstudenten hun onderzoek op de AR sandbox. Zij ontwerpen leeractiviteiten en gaan onderzoeken of het lukt om leerlingen via deze belichaamde aanpak effectief te ondersteunen bij hun leerproces. Vooral bij aardrijkskunde, natuurkunde en wiskunde zijn onderwerpen te vinden die mogelijkheden bieden om leren op deze belichaamde manier te benaderen. “

Meer weten? Zie: http://bit.ly/arsandppt

Tags: de werkplek