De Do-It-Yourself-studio van Maaike van der Veen

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Maaike en ik werk bij Educate-it. Ik heb net mijn bachelor Onderwijskunde afgerond hier op de Universiteit Utrecht. Momenteel volg ik een schakelprogramma Psychologie bij de UvA.

“Daarnaast werk ik bij Educate-it. Dit is een programma van de Universiteit Utrecht dat docenten ondersteunt bij het innoveren van hun onderwijs met behulp van ict. Ik werk daar als student-assistent en houd me bezig met het helpen van docenten en studenten die vragen hebben over de verschillende ict-tools, met het maken van animaties, het geven en organiseren van workshops en nog veel meer.”

Waar is deze werkplek?
“Mijn vaste werkplek is bij de balie van Educate-it op de tweede verdieping in de UB in de Uithof. Daar is elke dag een student-assistent beschikbaar voor hulp en ondersteuning voor docenten en studenten.

“Daarnaast kom ik op veel andere plekken van de universiteit. Ik ga bijvoorbeeld bij docenten langs op hun werkplek of bij mijn collega’s in de UBU of in het bestuursgebouw, of ik help docenten met het opnemen van een kennisclip in een van de Do-It-Yourself-studio’s, zoals je ook op deze foto kunt zien.”

Wat is er leuk aan deze werkplek?
“Het allerleukst aan mijn werk vind ik dat er ontzettend veel mogelijk is. Mijn collega’s staan altijd open voor ideeën en er hangt een positieve sfeer. Daarnaast vind ik het erg leuk om met enthousiaste docenten te werken die vol met ideeën zitten om hun onderwijs te innoveren.

“Zo was ik laatst met een docent een tool aan het bekijken die hij graag wilde inzetten bij stagestudenten. Na een tijdje sparren bleek dat er eigenlijk andere tools geschikter waren voor zijn doel, waardoor we een heel leuk gesprek hebben gehad. Van zulke leuke gesprekken krijg ik altijd erg veel energie!”