De escape room van Emma Bosman

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Emma Bosman en ik ben eigenlijk werkzaam op twee werkplekken binnen de UU. Het merendeel van de week ben ik onderwijskundige bij het UU-brede programma Educate-it. Als onderwijskundige bij Educate-it geef ik docenten didactisch advies over het inzetten van digitale onderwijstools en blended learning en ben ik betrokken bij het Utrechts Stimulerings Onderwijs (USO) project ‘Escaping the Chasm’ waarbij ik meewerk aan de ontwikkeling van een pop-up escape room voor docententeams.

“Hiernaast ben ik sinds een paar maanden ook werkzaam als publieksbegeleider bij het Universiteitsmuseum. Hierbij ben ik met verschillende activiteiten zowel binnen als buiten het museum te vinden om kinderen meer te leren over wetenschap en onderwerpen uit verschillende vakgebieden.”

Waar zijn deze plekken?
“Op de foto zie je een van mijn bezigheden binnen het Universiteitsmuseum: het Jeugdlab. Daar ben ik zo nu en dan te vinden zijn om de bezoekers te interesseren met verschillende wetenschappelijke proefjes. Ook gaan we met het Universiteitsmuseum naar scholen toe met een bakfiets of koffers waarmee we het museum naar de klas brengen.

“Mijn werkplek bij Educate-it is flex, maar ik zit voornamelijk op werkplekken in de UB Uithof of ik ga naar docenten toe. Het is erg leuk om op verschillende plekken binnen de UU te komen.”

Wat beweegt jou eigenlijk?
“Mijn drijfveer voor wat ik nu doe, is ontstaan op mijn middelbare school (De Nieuwste School). Een, in mijn tijd, vernieuwende school waar we met 75 eerstejaars leerlingen zijn begonnen en werkten met de slogan ‘verwondering brengt je verder’ en het onderwijsconcept ‘het nieuwe leren’. Ondanks dat de school een missie en een visie had, was de praktijk nog niet altijd even goed uitgewerkt. Hierdoor werden wij, de leerlingen, niet alleen betrokken bij ons eigen leerproces, maar ook bij het verbeteren van ons eigen onderwijs. Er ontstond al snel een sterke en gelijkwaardige band tussen leerling en docent: samen bouwden wij ons eigen onderwijs. Deze ervaring heeft me geïnspireerd om me in te blijven zetten voor onderwijsvernieuwing en Onderwijskunde (nu Onderwijswetenschappen) te gaan studeren aan de UU.

“Daarna ben ik terecht gekomen bij Educate-it, het UU-brede programma dat zich inzet om het onderwijs van de UU te versterken en aan te passen aan het onderwijs van de toekomst. Het leuke aan mijn werk daar vind ik het meedenken met docenten over hoe ze hun onderwijs op een andere manier kunnen inrichten. Iedere docent, cursus en faculteit is weer anders en het is erg interessant om het onderwijs van de UU vanuit allerlei verschillende perspectieven en vakgebieden te zien. Met het USO project ‘Escaping the Chasm’ hopen we een escape room te ontwikkelen die docenten op een speelse en laagdrempelige manier kennis laat maken met onderwijstechnologie. Leren doormiddel van games heeft me altijd al geïnteresseerd en ik denk dat vooral de immersie, de onderdompeling in een andere realiteit, veel aan een leerervaring kan toevoegen. In de zomer verwachten we de escape room af te hebben en ik kan alvast verklappen; het belooft een onwijs leuke en leerzame ervaring te worden.

“Les geven aan kinderen over wetenschap bij het Universiteitsmuseum is ook fantastisch. Kinderen nieuwsgierig maken met vraagstukken en ze begeleiden met eigen onderzoekjes die ze kunnen doen om tot antwoorden te komen past heel erg bij het onderwijs dat ik zelf gevolgd heb. Het is tof om nu aan de andere kant te mogen staan en een nieuwe generatie kritisch te leren denken, te mogen verwonderen en motiveren om nieuwe dingen te leren.”