De verrekijker van Laura Tankink

Wie ben je en wat doe je?
“Mijn naam is Laura Tankink en ik ben teamleider receptie en museumwinkel van het Universiteitsmuseum Utrecht, daarnaast ben ik Universiteitsraadslid en, meer specifiek, zit ik in de commissie Strategie, Personeel en Organisatie.

"Samen met het Universiteitsmuseum in Groningen zijn wij het enige aan een universiteit gelieerde museum van Nederland. Ons museum ontvangt jaarlijks zo’n 75.000 bezoekers. Het is mijn taak om te zorgen dat de ontvangst van al deze bezoekers tot in de puntjes verloopt. Dat betekent dus veel communiceren, informeren, inroosteren, faciliteren maar ook software onderhoud, contractonderhandelingen, inkopen en bezoekcijferanalyses. Dit is geen allesomvattende omschrijving, maar ik denk dat het een goede indruk geeft. Daarnaast zit ik, wanneer de kantoorwerkzaamheden het toelaten, ook regelmatig achter de receptie. Dat levert me altijd weer nieuwe inzichten op en zou ik elke teamleider willen aanraden.”

Waar is deze werkplek?
“Eigenlijk heb ik twee werkplekken, op kantoor én in het museum, beide werkplekken bevinden zich in het voormalig botanisch laboratorium van de Universiteit Utrecht. Deze foto is gemaakt in onze kleine museumwinkel, direct naast de receptiebalie. Je vindt hier onder andere spullen om de wereld om je heen mee te kunnen ontdekken, zoals deze verrekijker, loepjes en bouwpakketten. In de museumwinkel zie je terug waar wij als museum voor gaan, het ontdekken van de onderzoeker in jezelf. Daarbij proberen we alle leeftijden en diverse doelgroepen aan te spreken, dat zie je ook terug in het assortiment.”

Wat is er interessant aan jouw werk?
“Dat ik een bijdrage mag leveren aan de wetenschap door deze te helpen ontsluiten vind ik het mooiste dat er is. Ik ben wetenschappelijk opgeleid, maar wilde geen onderzoeker worden. Op deze manier kan ik toch mijn steentje bijdragen.

“Ik geloof erg in het onderwijzen op een speelse manier en ik denk dat wij daar als museum goed in slagen. Mijn baan is echt een spin in het web functie, er komt veel bij kijken. Immers, alles dat wij achter de schermen doen komt vóór de schermen bijeen. De bezoekers komen vooral in aanraking met onze receptionisten, suppoosten en publieksbegeleiders, zij zijn daardoor het visitekaartje van ons museum. Het is heel waardevol om op die manier te kunnen bijdragen aan de bezoekersbeleving.

“Ook het vertalen van onze missie naar de museumwinkel is erg leuk om te doen, dat is niet altijd makkelijk, maar ik houd wel van een uitdaging. Last but not least, over niet al te lange tijd gaan we verbouwen en vernieuwen. De receptie en museumwinkel zullen dan ook vernieuwd worden, dat biedt veel verbetermogelijkheden en het is heel inspirerend om daaraan mee te werken. Kortom, mijn werk is heel gevarieerd en als ik door de bomen het bos even niet meer zie dan kan ik zo onze prachtige Oude Hortus inlopen. “