Over scheve foto's en scheve hoofden

Ga je binnenkort met vakantie? Hou vooral je toestel recht als je foto's maakt. Een nieuwe wetenschapskraker.

Waarom hebben we wel last van een scheve foto maar niet van een scheef hoofd?

Vraag 8 Als een fotograaf zijn camera 45 graden scheef houdt, vinden we alles op de foto hinderlijk scheef staan. Maar als je je hoofd scheef houdt, heb je daar geen last van. Hoe komt dat?

a. We weten dat bomen en huizen rechtop staan.
b. Onze ogen compenseren onze hoofdbeweging door om hun kijk-as te draaien.
c. Onze hersenen corrigeren het gedraaide beeld.

Bron: Nationale Wetenschapsquiz – NWO/VPRO

Het antwoord op vraag 7: Vlak achter een voorligger verbruikt een fietser minder energie dan als hij alleen fietst. Maar heeft de koprijder ook profijt van die situatie?

a. Nee, integendeel, hij moet wat harder trappen.
b. Nee, het maakt geen verschil.
c. Ja.

Antwoord c is het goede antwoord: de koprijder heeft ook profijt van de situatie. Als je in een windtunnel twee cilinders achter elkaar zet, vermindert voor beide de luchtweerstand. De optimale situatie, waarin beide cilinders de minste weerstand ondervinden, doet zich voo r als ze twee diameters van elkaar staan. Maar bij fietsers is het verschil kleiner. In tegenstelling tot een cilinder zit een fietser niet stil en heeft hij geen volmaakt ronde vorm. In de windtunnel ondervond de “kopman” 0,8% minder luchtweerstand als er iemand achter hem fietste dan in zijn eentje. Dat lijkt niets, maar in een sport waar het soms op honderdsten van seconden aankomt, kan het de doorslag geven . Bovendien wil een koprijder per se op kop blijven rijden. Het heeft dus ook een psychologisch voordeel.
 

Tags: nwo

Advertentie