Wat zegt het getjirp van krekels?

De zomer ligt al even achter ons, dus het getjirp van krekels zal je niet vaak meer horen. Dat alleen mannetjeskrekels tjirpen weten veel mensen wel, maar wist je dat tjirpen een hulpmiddel kan zijn?

Vraag: Wat kun je te weten komen als je een krekel hoort tjirpen?

a. Dat het gaat regenen
b. Hoe laat het is
c. Hoe warm het isĀ

Bron: Nationale Wetenschapsquiz - NWO/VPRO

Antwoord op de vraag: Hoe behoud je het best voor enkele uren de bubbeltjes in een halflege fles champagne?

a. Als je de fles zonder kurk bewaart met een zilveren voorwerp erin
b. Als je de fles afgesloten op kamertemperatuur bewaart
c. Als je de fles zonder kurk in de ijskast bewaart

Het antwoord is c. Als je de fles zonder kurk in de ijskast bewaart.

Bij kamertemperatuur heeft de kooldioxide een lagere oplosbaarheid in de champagne dan in de koelkast. Hoe kouder, hoe moeilijker het is voor de kooldioxide om te ontsnappen. Om champagne een korte tijd goed te houden, kun je hem dus het beste in de koelkast zetten. Maar, alhoewel het veel langzamer gaat dan bij kamertemperatuur, het gas blijft wel ontsnappen. Als je een fles champagne gedurende een paar dagen wilt bewaren, moet je hem afsluiten. De opborrelende kooldioxide bouwt een tegendruk op in de fles, die het proces van ontsnapping stilzet. Het toevoegen van een zilveren voorwerp is zinloos.

Tags: nwo