De allereerste dispuutavond van Dionysos is een feit

Vlnr: Claudia, Chris, Nanet (preses), Noortje (ab actis) en Margot

Noortje (21) studeert journalistiek aan de Hogeschool Utrecht en volgt momenteel de minor Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Noortje komt oorspronkelijk uit Rotterdam, maar woont sinds 2,5 jaar op kamers in Utrecht. Ze is lid van U.H.S.V. Anteros, de LHBT+ studentenvereniging van Utrecht.

Zoektocht
Tijdens de zoektocht naar een geschikt dispuut, ontstond het idee voor Dionysos. Noortje: "We wilden heel graag een dispuut oprichten om ons binnen de vereniging thuis te kunnen voelen met een hechte vriendengroep. Onze vereniging telt inmiddels veel leden, maar je hebt niet met iedereen contact. Wij wilden graag een groep mensen bij elkaar krijgen met wie je echt een band hebt en elke maand iets leuks doet. Een groep waar je trots op bent dat je er deel van uitmaakt. Met een dispuut draag je het idee van een groep heel erg uit door middel van een naam en logo. Het gevoel van saamhorigheid was en is nog steeds een streven."

De geboorte van Dionysos
Noortje: "We spraken een keer af om te bespreken wat we nou wilden en al snel kwam het idee van Dionysos daaruit. En omdat we een gemengd dispuut wilden hebben we Dennis en Jop erbij gevraagd. Dennis is de Fiscus van het bestuur"

Met z'n drieën werkten ze de basis van Dionysos uit, vroegen andere leden van U.H.S.V. Anteros om bij het dispuut te komen en schreven met z'n allen een sterk grondvest en Huishoudelijk Reglement. De belangrijkste kernwaarden: iedereen mag lid worden ongeacht geslacht/gender. Noortje: "Tijdens de wissel-ALV van de vereniging afgelopen september zijn we officieel ingestemd als dispuut. Het voelde alsof de baby die negen maanden in de baarmoeder zat geboren was en dat euforische gevoel wat ik toen voelde zal ik niet snel meer vergeten."

Waar de naam vandaan komt? "We wilden een naam die gezelligheid en cultuur goed zou omvatten," legt Noortje uit, "we zochten in de richting van klassieke goden en kwamen uit op Dionysos. We hadden nog de overweging gemaakt om niet deze naam te gebruiken omdat veel disputen in Utrecht en andere studentensteden al deze naam hebben, maar wij vonden het toepasselijke naam voor onze waarden."

Eerste dispuutavond
Het dispuut telt inmiddels zeven leden. Donderdag 18 oktober vond de allereerste dispuutavond plaats waar ook de eerste foto van het dispuut gemaakt werd. Op de foto zie je vlnr: Claudia, Chris, Nanet (preses), Noortje (ab actis) en Margot. De twee mannen Dennis (fiscus) en Jop staan niet op deze foto. Noortje: "Voorafgaand aan het Oktoberfest van Anteros gaven we de avond sfeer met een Duitsland-Duitse Bierenkennisquiz en met authentiek Duits bier uit grote pullen. Het mooiste moment van de avond was toen we met z'n allen op de bank zaten en eens goed rondkeken en genoten van de prachtige shirtjes die we allemaal droegen. Met trots dragen we ons logo en zijn we nog bezig met het ontwikkelen van een goede proost, een mooie lijfspreuk en een goede teamspirit. "

"Op dit moment zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor onze kennismakingsactiviteit in november waar we leden van de vereniging hebben uitgenodigd om met ons kennis te maken en te kijken of ze bij ons dispuut passen. Tegen het einde van dit jaar hopen we ons ledenaantal te hebben verdubbeld met nieuwe enthousiaste mensen."

A post shared by DUB (@dubnieuws) on Oct 29, 2018 at 4:00am PDT