Flinke subsidie voor project Europees televisie-erfgoed

Een disseratieprijs ophalen in Honolulu, een enorme som Europees geld voor een Utrechts televisieproject, kampioenen in Snelpleiten en geld voor technisch Utrechts-Eindhovens onderzoek. Genoeg redenen om de vlag weer uit te steken.

Europese subsidie voor televisie-erfgoed
Het audiovisuele project EUscreenXL  maakt meer dan een miljoen audiovisuele bronnen, vooral televisieopnames, toegankelijk voor het grote publiek. Eggo Müller, universitair hoofddocent Film- en Televisiewetenschap, is de coördinator van dit 3-jarige project, dat in maart 2013 van start gaat. De Europese Commissie heeft 3,75 miljoen euro toegekend om het project mogelijk te maken. De site  EUscreenXL heeft nu al een schat aan informatie met video’s, foto’s, teksten en audio van omroepen en audioarchieven uit heel Europa vanaf 1900 tot nu, die je kunt bekijken. In het nieuwe project zullen meer dan een miljoen programma’s worden toegevoegd. Het project is ontwikkeld door Sonja de Leeuw, hoogleraar Nederlandse Televisiegeschiedenis in Europese context en Eggo Müller, universitair hoofddocent Film- en Televisiewetenschap. Er doen 32 partners uit 21 lidstaten mee aan EUscreen XL, waaronder de universiteiten van Athene, Brussel, Boedapest, Helsinki en Londen.

Rens van der Schoot krijgt dissertatieprijs in Honolulu
Hiep, hiep, hoera voor docent Methoden & Statistiek Rens van der Schoot. Niet alleen kreeg zijn dissertatie een bijzondere award van de American Psychological Association, hij mag zich een jaar lang honorary member van deze organisatie noemen en de prijs hoogst persoonlijk in ontvangst nemen bij de conventie in Honolulu op Hawaii. Hij mag daar ook een presentatie geven van zijn winnende dissertatie.

Proefschrift over longen van zware rokers beloond
De arts-onderzoeker Mohamed Hoesein krijgt in april de NRS Swierenga Proefschrift Prijs. Hij promoveerde een jaar geleden op het proefschrift Detection of COPD, lung function decline and emphysema progression in heavy smokers. Hij zal de prijs ontvangen tijdens de Longdagen in de Jaarbeurs Utrecht. De Swierenga Proefschrift Prijs wordt beschikbaar gesteld door de Prof. Dr. Jaap Swierenga Stichting onder auspiciën van de Netherlands Respiratory Society  (NRS) met als doel de aandacht te vestigen op hoogwaardig wetenschappelijk onderzoek dat bijdraagt aan het inzicht in, of de behandeling van longziekten in de breedste zin. De winnaar krijgt een oorkonde en een bedrag van 4500 euro vrij te besteden.

Molengraaff dispuut wint Snelpleitwedstrijd
Voor het eerst deden ze mee aan een snelpleitwedstrijd. En meteen wist het team van het  Molengraaffdispuut de eerste prijs in de wacht te slepen. Rechtenstudenten Jolien Kraaijvanger, Milo Prins, Jeanine Clabbers en Laura Opraus wonnen in Tilburg de Nationale Snelpleitwedstrijd 2013. Vorig jaar ging de prijs ook al naar Utrecht. Toen schreef het Pleitgenootschap Eggens de wedstrijd op hun naam.

Geld voor technische projecten Utrecht en Eindhoven
De technologiestichting STW heeft 1,5 miljoen euro beschikbaar gesteld voor twee technisch-wetenschappelijke projecten waarin de Universiteit Utrecht samenwerkt met de Technische Universiteit Eindhoven. De eerste subsidie is voor een grootschalig project over de structuur van poreuze materialen onder leiding van Jacques Huyghe. Deze kennis is belangrijk voor de ontwikkeling van betere materialen voor bijvoorbeeld luiers, protheses, de opslag van radioactief afval en de winning van schaliegas. Het tweede project gaat over het integreren van optische sensoren en spectrometers in een chip. De Eindhovense hoogleraar Andrea Fiore gaat het project leiden. De onderzoekers willen een compleet meetsysteem op een chip bouwen, geschikt voor toepassingen in de ruimtevaart en de medische sector, die met standaard chiptechnologie goedkoop kan worden geproduceerd.

Van Sark werkte mee aan bekroond standaardwerk
Wilfried van Sark schreef mee aan het internationale standaardwerk Comprehensive Renewable Energy dat in 2012 is verschenen. Het totale boek heeft de prestigieuze PROSE Award 2012 van de American Association of Publishers voor best Multivolume Reference Work gewonnen. Deze Award beoordeelt de beste professionele en wetenschappelijke publicaties, gejureerd door peer-uitgevers, bibliothecaris en academici. Dit jaar werden er 518 boeken, naslagwerken, journals en elektronische producten in meer dan 40 categorieën beoordeeld.  “If you are one of the … winners, you have achieved something that’s a very big deal,” aldus John A. Jenkins, voorzitter van de PROSE Awards. Elsevier bracht in 2012 het bekroonde standaardwerk op het gebied van duurzame energie uit. Comprehensive Renewable Energy bestaat uit maar liefst acht delen. Het dikste volume over fotovoltaïsche zonne-energie kwam tot stand onder redactie van Wilfried van Sark die universitair docent Zonne-energie is aan de faculteit Geowetenschappen.

Certificaten honoursdocenten
Opnieuw heeft een groep van 13 docenten een certificaat honoursteaching gekregen. Zij volgden een speciaal traject om beter les te kunnen geven aan honoursstudenten. De leergang richt zich op professionalisering van docenten in honoursdidactiek. Docenten kunnen van elkaar leren, door ideeën uit te wisselen, zich gezamenlijk te verdiepen in honours teaching en dragen bij tot een netwerk van docent-experts met een visie op honoursprogramma’s. Dit is al de derde lichting docenten die met een certificaat afzwaait. Binnenkort start een vierde groep.