Flinke subsidie voor 'vreedzame wijk 2.0'

Een award voor onderzoek naar ultraschone brandstof, subsidie voor vrede in de wijk en studenten winnen een pleitwedstrijd. Alle UU-prijswinnaars op een rijtje in deze nieuwe aflevering van 'Hiep Hiep Hoera'.

Internationale prijs voor Utrechtse scheikundige Krijn de Jong
Eens in de drie jaar wordt de Award for Excellence in Natural Gas Conversion uitgereikt. De prijswinnaar dit jaar is de Utrechtse scheikundige Krijn de Jong.

Hij krijgt de prijs vanwege zijn grote bijdrage aan het onderzoek naar katalysatoren die aardgas omzetten naar ultraschone brandstoffen of waardevolle grondstoffen. De Jong onderscheidt zich door een krachtige combinatie van wetenschappelijke excellentie, originaliteit en maatschappelijke relevantie enerzijds en een grote gedrevenheid voor het opleiden van de volgende generatie onderzoekers anderzijds, aldus de jury.

Om de prijs in ontvangst te nemen moest De Jong naar het internationale Natural Gas Conversion Symposium dat afgelopen week plaatsvond in Doha, Qatar. Hij mocht en lezing geven tijdens het congres en werd lid van de Natural Gas Conversion Board

Flinke subsidie voor 'vreedzame wijk 2.0'
Micha de Winter, hoogleraar maatschappelijke opvoedingsvraagstukken, heeft samen met de onderwijsbegeleidingsdienst CED/Eduniek een subsidie van ruim 700.000 euro ontvangen voor het ontwikkelen en evalueren van het programma 'De Vreedzame Wijk 2.0'.

De subsidie wordt verstrekt door een conglomeraat van fondsen, waaronder VSBfonds, Kinderpostzegels, het Oranje Fonds, de Bernard van Leer Foundation en de gemeente Utrecht. Het programma wil democratisch burgerschap bij kinderen en jongeren versterken en bouwt voort op eerder opgedane ervaringen in Utrecht.

Rechtenstudenten winnen fictieve oorlog
Een team van Utrechtse rechtenstudenten heeft de Frits Kalshoven Competitie gewonnen. Tien teams, waaronder studenten van zeven Nederlandse universiteiten, twee Vlaamse Universiteiten en de Belgische Koninklijke Militaire Academie, namen het een week lang tegen elkaar op in rollenspelen en een pleitwedstrijd, tegen de achtergrond van een fictieve oorlog.

Tijdens de finale van de pleitcompetitie namen de twee finalisten, de Universiteit Utrecht en de Universiteit Leiden, het in de Eerste Kamer tegen elkaar op. Zij pleitten over mogelijke schendingen van de regels van het oorlogsrecht tijdens een fictief gewapend conflict  De pleitfinale werd beoordeeld door een jury van experts op het gebied van internationaal recht en humanitair oorlogsrecht. Christoffer Greenwood, rechter aan het Internationaal Gerechtshof in Den Haag, was juryvoorzitter. De Utrechtse delegatie kwam als beste uit de bus.

UB in de race voor gebouw van het jaar
De UB Binnenstad is in de race voor Gebouw van het jaar. Nou ja, in de race. Alle architecten mochten hun gebouwen opgeven en het publiek mag stemmen wie doorgaat naar de volgende ronde.

Op dit moment is de concurrentie nog moordend. Meer dan honderd gebouwen staan op de lijst. Er komen vier regionale prijzen, en vervolgens wordt een landelijke winnaar door een professionele jury aangewezen. Daarnaast is er een publieksprijs, bepaald door online stemmen

UU’ers winnen Utrechtse sportprijzen
Tijdens de jaarlijkse uitreiking van de Utrecht Sportprijs 2012 zijn in vier van de zeven categorieën UU-ers in de prijzen gevallen. De roeiverenigingen Orca en Triton delen samen de prijs van beste sportvereniging. Ze werken goed samen, stimuleren het professionele roeien in Utrecht en deden het goed op de Olympische Spelen.

Sportvrouw van het jaar werd economiestudente Caia van Maasakker. Tevens ontving ze uit handen van sportwethouder Hans Spigt de Sportpenning van de stad Utrecht omdat zij zich als hockeyinternational bijzonder verdienstelijk voor Utrecht heeft gemaakt door in 2012 met het dames hockeyteam Olympisch goud te winnen in Londen.

Sportman van het jaar werd Roderick Weusthof, die rechten studeerde aan de UU. Hij haalde Olympisch zilver met het hockeyteam. Het eerste team van studentenrugbyvereniging RUS won in de categorie ‘Sportploeg’ omdat zij het afgelopen jaar kampioen van Nederland werden.

Universiteitshoogleraar Paul Schnabel geridderd
Universiteitshoogleraar Paul Schnabel nam deze week afscheid van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) waaraan hij sinds 1998 leiding gaf. Hij vertrekt omdat hij dit jaar 65 wordt.

Tijdens de afscheidsbijeenkomst in Den Haag ontving hij een hoge koninklijke onderscheiding. Hij werd geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Dat gebeurde door staatssecretaris Martin van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Schnabel blijft wel verbonden aan de universiteit. Hij overweegt samen met Alexander Rinnooy Kan, universiteitshoogleraar in Amsterdam, een collegereeks op te zetten.