Rechtenstudenten winnen VAR-pleitwedstrijd en Studentenparlement

In korte tijd hadden masterstudenten staats- en bestuursrecht twee keer succes: ze waren de beste bij de VAR-pleitwedstrijd en het Studentenparlement.

De Utrechtse studenten deden het goed op de jaarlijkse VAR-pleitwedstrijd en het tweejaarlijkse Studentenparlement. Voor het eerst in de geschiedenis won de Universiteit Utrecht in hetzelfde jaar beide wedstrijden, waar studententeams van verschillende Nederlandse rechtenfaculteiten tegen elkaar strijden.

De VAR-pleitwedstrijd draait om het schrijven van een beroep- en verweerschrift en het houden van een pleidooi voor een jury bestaande uit rechters, advocaten en docenten uit de bestuursrechtspraak. VAR staat voor Vereniging voor Administratief Recht, tegenwoordig ook wel Vereniging voor bestuursrecht genoemd. Utrecht had dit jaar het beste team en kreeg een wisselbeker met daarop de namen van de winnaars. Ook ontvingen alle deelnemers van de pleitwedstrijd een gratis VAR-lidmaatschap voor een jaar. De Universiteit Utrecht won al vier keer eerder sinds het bestaan van de vereniging in 1991.

Bij het Studentenparlement waren het ook de Utrechtse rechtenstudenten die er met de eerste plaats vandoor gingen. De komende twee jaar mogen ze zich de trotse dragers noemen van de Zilveren Thorbeckepenning van de Staatsrechtkring. Het parlement draaide om de behandeling van een wetsvoorstel in de Tweede Kamer. De Utrechtse fractie Domstad Liberaal won met een voorstel over een herziening van de Grondwet, waarmee de verhouding tussen Tweede en Eerste Kamer ingrijpend zou worden gewijzigd. De volgende editie van het Studentenparlement zal worden georganiseerd door de Universiteit Utrecht.