Studenten Diergeneeskunde winnen One Health Game

Bij de Universiteit Utrecht zijn er genoeg redenen voor een feestje. Prijzen, benoemingen en schouderklopjes; DUB verzamelt ze, zet ze bij elkaar in het zonnetje en roept: Hiep hiep … Hoera!

Glorieuze winnaars One Health Game
Hoe pak je een dierenziekte aan die op mensen kan overslaan? Dat was de opdracht in een virtueel crisisspel tijdens de 150ste verjaardag van de KNMvD, de beroepsvereniging van dierenartsen. De One Health Game is gericht op mensen overdraagbare ziektes, zogeheten zoönosen (zoals de vogelgriep en de Q-koorts). De spelers - artsen, dierenartsen en anderen binnen de gezondheidszorg voor mens en dier - krijgen te maken met een virtuele realiteit waarin een zoönosecrisis uitbreekt. Wat is er aan de hand? En hoe ga je daarmee om? Welke organisaties schakel je in? Wat en hoe communiceer je erover? De Utrechtse studenten Diergeneeskunde Adriaan Beulens, Isaura Wayop, Guido Camps, Leonie Gooijer, Lotte Kok, en Pieter Kirkels bleken het meest stressbestendig. De winnaars zijn uitgenodigd voor het jaarcongres van de KNMvD op 4 oktober 2012 waar het thema one health uitgebreid aan de orde komt.

Twee prijzen internationale posterpresentaties
Verschillende wetenschappers scoorden met hun posterpresentatie. Jesse Mulder promovendus bij Wijsbegeerte (onderzoekinstituut ZENO), heeft op de achtste internationale conferentie van de Gesellschaft für Analytische Philosophie de Best Poster Award gewonnen voor zijn posterpresentatie met een puntsgewijze argumentatie voor essentialisme. De prijs bestaat uit een bedrag van 500 euro. Ook Atse Louwen wist een posterprijs in de wacht te slepen tijdens de 27th European Photovoltaic Solar Energy Conference in Frankfurt. Op deze conferentie worden de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van zonnestroom gepresenteerd. Er waren dit jaar 4000 deelnemers uit de hele wereld, die 1600 presentaties verzorgen en 1000 posters presenteerden.

UU-wetenschappers slepen Forschungspreis binnen
Twee Utrechtse wetenschappers kregen op 13 september de Anneliese Maier Forschungspreis van prijs van de prestigieuze Alexander von Humboldt-Stiftung. De prijs, toegekend aan zeven wetenschappers, bestaat uit een geldbedrag van 250.000 euro. Dit is bedoeld om de wetenschappelijke samenwerking met Duitsland te stimuleren. De ene prijwinnaar is Birgit Meyer, hoogleraar Religiewetenschappen. Zij gaat het bedrag de komende vijf jaar gebruiken om de samenwerking met het Berlijnse Zentrum Moderner Orient te versterken. De andere gelauwerde Utrechtse hoogleraar is Katharina Boele-Woelki, hoogleraar Internationaal en vergelijkend privaatrecht en personen- en familierecht. Samen met collega's van de Universiteit van Bonn gaat zij onderzoek doen naar voor Duitsland belangrijke probleemstellingen op het gebied van familierecht.

Patiënt schenkt 1,5 miljoen aan UMC-onderzoek
De afdeling neuro-oncologie kreeg recentelijk een bijzondere verrassing. Het bleek dat een oud-patiënt van de afdeling 1,5 miljoen euro had nagelaten voor het doen van neuro-oncologisch onderzoek. "De heer Bohnenn was erg onder de indruk van de multidisciplinaire samenwerking en de kwaliteit van de zorg", vertelt neuroloog Tatjana Seute. De patiënt wilde zijn behandelende artsen Pierre Robe en Seute ondersteunen bij hun werk en besloot geld aan deze afdeling na te laten. Zijn wens was om het verschil te maken binnen het neuro-oncologische onderzoeksveld met als uiteindelijke doel een nog betere zorg.

Utrechtse masterthesis voor Thaise prinses
De Thaise prinses Sirindhorn kreeg uit handen van een CEO van de Thai Prostheses Foundation een bijzondere masterthesis overhandigd. Deze was geschreven door de Utrechtse student Science and Innovation Management Pepijn Veling. Hij schreef zijn thesis over de innovatie van kunstbenen voor plattelandsinwoners van Thailand. Om data te verzamelen verbleef hij 6 weken in het platteland van Thailand.

Caia van Maasakker geridderd
Na de Olympische en Paralympische Spelen mogen de deelnemende sporters niet klagen over belangstelling. Ook de gemeente Utrecht kan niet achterblijven en eerde op 25 september de Utrechtse Olympiërs. Hieronder vier studenten en vijf alumni van de Universiteit Utrecht die op 25 september op het stadhuis van de Gemeente Utrecht zijn gehuldigd voor hun prestaties bij de Olympische en Paralympische Spelen. Hockeyster Caia van Maasakker werd bovendien benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Nog één keer krijgen de sporters een huldiging te verwerken. De universiteit en hogeschool hebben hun hulidiging gepland op 11 oktober.

Bul voor 74 jarige rechtstudent
Eelke Jongsma (74) heeft al een lange carrière bij de Vervoersbond van het CNV achter de rug als hij besluit alsnog rechten te gaan studeren. Hij startte de studie in 2003 als deeltijder en maakte de studie de laatste twee jaar af als voltijder. Op 25 september is Jongsma verreweg de oudste student in de aula wanneer hij zijn lang gekoesterde droom in vervulling ziet gaan en een bul als meester in de rechten in ontvangst mag nemen.

Turkse taalonderzoekster op Prince Claus Chair
De Turkse taalonderzoekster Aylin Küntay mag de komende twee jaar onderzoek doen in Utrecht op de prestigieuze Prins Claus leerstoel. Deze leerstoel wil onderzoek en onderwijs in de ontwikkelingssamenwerking bevorderen in overeenstemming met de inzichten en ideeën van Prins Claus. Uitmuntende, veelbelovende academici uit Afrika, Azië, Latijns-Amerika, de Cariben of de Stille Oceaan komen in aanmerking om de leerstoel te bekleden. Küntay doet onderzoek op het gebied van taalverwerving. Haar onderzoek kan bijvoorbeeld nieuw licht werpen op de positie van Nederlandse kinderen die opgroeien binnen tweetalige gezinnen. Küntay verblijft in ieder geval gedurende de periode maart tot en met mei 2013 in Utrecht. Zij zal in het voorjaar van 2013 haar oratie houden in het Academiegebouw in Utrecht.