Vier Utrechtse hoogleraren in Trouw top 100 duurzaamheid

Vier Utrechtse hoogleraren zijn terug te vinden in de jaarlijkse lijst van dagblad Trouw met de honderd meest invloedrijke Nederlanders op het gebied van duurzaamheid.

De lijst van Trouw werd vorige week vrijdag bekendgemaakt tijdens een programma van Studium Generale in het Academiegebouw. De lijst wordt aangevoerd door europarlementariër Bas Eickhout. De Universiteit Utrecht is vertegenwoordigd met vier hoogleraren.

Faculteitshoogleraar Geowetenschappen Klaas van Egmond is met een 21ste plaats de hoogste genoteerde UU'er. De invloed van Van Egmond neemt af; twee jaar geleden stond hij nog vierde. Desondanks noemt de jury hem de man met de meeste kennis van het hele gezelschap.

De 72-jarige Herman Wijffels, UU-hoogleraar Duurzaamheid en maatschappelijk verandering, staat op plaats 23. Zijn UU-collega Kornelis Blok is zeven plekken gestegen en staat nu op 37. De hoogleraar Hernieuwde energie weet de jury te charmeren met zijn lezingen, met zijn adviezen over energiegebruik en met de actuele site van zijn bedrijf Ecofys.

Terug van weggeweest is Jacqueline Cramer, het Utrechtse boegbeeld van het Utrecht Sustainablility Institute. De oud-minister viel de afgelopen jaren buiten de top 100, maar is nu terug op plaats 90. Ze dankt haar rentree onder meer aan een advies dat ze schreef voor gemeentes en haar juryvoorzitterschap van de Duurzame Bouwvrouw Award 2014.