1636, een verantwoord lustrumbiertje

Bij de introductie van het Lustrumprogramma op woensdag 26 januari toverde de commissie een speciaal biertje uit de hoge hoed. Het heet 1636, is gebrouwen door De Leckere en zal rijkelijk stromen tijdens de activiteiten van het lustrum. Toepasselijk, want in 1636 werd belastingvrij bier ingezet om studenten naar de stad te krijgen.

“Goede ideeën komen snel”, zei commissievoorzitter Dop Bär bij de presentatie van het lustrumprogramma en de ondertekening met het sponsorcontract voor het lustrum met de Rabobank. Nog geen week geleden ontstond het idee om voor het lustrum een speciaal bier op de markt te zetten. Er werd contact gezocht met de Utrechtse brouwerij De Leckere, bekend om zijn biologische bier. “Wij vonden dat een prima idee”, zegt brouwer Coen Crince le Roy, alumnus van de Universiteit Utrecht. “Wij hebben onze Premium Organic pils die we daar voor kunnen gebruiken en hebben een speciaal etiket ontwikkeld.” Het idee is om het bier op tal van plaatsen tijdens het lustrum in te zetten, zowel in het flesje, als via de tap. “Maar gezien de korte termijn moeten we daar nog over brainstormen.”

De combinatie van 1636 en bier is geen vreemde. Toen de stad en de provinciale staten in 1636 met de universiteit begonnen, wilden ze studenten trekken. Bas Nugteren van de lustrumcommissie: “De gemeente haalde zelf geld binnen met tolheffing en accijns op met name bier. Door studenten geen belasting op bier te laten betalen, werd je als stad aantrekkelijk. Bier was in die tijd meer dan een genotdrank. Het was gezuiverd water en voedzaam.”

De maatregel had effect. Het trok veel extra studenten en zelfs docenten. Maar na zo’n twintig jaar vond de stad het welletjes en besloten ze de speciale regeling af te schaffen. Even nog kwam er een dip in studentaanmeldingen, maar uiteindelijk wist de universiteit deze tegenslag te overwinnen.

RA

Tags: lustrum | alcohol