De prijs van een lustrumpicknick

Prachtig weer, ontspannen muziek en biologisch verantwoord eten. De omstandigheden voor de lustrumpicknick voor personeel waren woensdag 25 mei ideaal. Maar waarom moest je ervoor betalen?

“Het is toch vreemd dat ik word uitgenodigd voor een medewerkerbijeenkomst voor het lustrum en dan blijkt dat ik daar voor moet betalen,” zegt Hans van Leeuwen, medewerker van de dienst Vastgoed en Campus verontwaardigd. Dat hoefde Van Leeuwen niet, want de bestuursdienst heeft voor de eerste 100 medewerkers die meldde een vrijkaartje ter beschikking gesteld. Van Leeuwen: “Waarom 100 en niet gewoon gratis voor iedereen. Nu heb ik nu niet het idee dat het mijn feestje is.” Hans van leeuwen was niet de enige. Verschillende mensen gaven aan dat ze niet verwachten dat een lustrumactiviteit voor personeel geld zou kosten.

De picknick past in het lustrumprogramma van de feestweek in De Uithof. Zo is er een reuzenrad op de Heidelberglaan dat voor iedereen toegankelijk is, een kennisspel in de bibliotheek en zijn er tal van activiteiten in de Botanische tuin, zoals een openluchtbioscoop en een lunchoptreden van het UMC Koor.

De picknick was speciaal bedoeld voor medewerkers en hun kinderen of introducés. Je kon naar een muziektent, een muziekboot, een springkussen of meedoen met Oud-Hollandse spelen. Een picknickpakket kostte 12,50 voor volwassenen en 7.50 voor kinderen. Dat zat een consumptie bij. Daarnaast was koffie en thee gratis. In totaal zijn er 730 kaarten verkocht.

“Het enige dat we in rekening hebben gebracht is het eten, voor de rest heeft de lustrumcommissie het georganiseerd. In deze tijden moet je het geld goed besteden en daarom is voor deze opzet gekozen”, zegt Mariëlle Vuijst van de lustrumcommissie. De commissie heeft wel faculteiten en diensten voorgesteld om kaarten voor het personeel ter beschikking te stellen. Dat is ook gebeurd, onder meer bij de bètafaculteit, Geowetenschappen en Rebo. Naar aanleiding van een twitterbericht, kwam een ook een relativerend geluid binnen. “Je kreeg een goed gevuld pakket en je kunt er altijd voor kiezen om zelf je spullen mee te nemen,” aldus Miriam Rasch van Studium Generale.