Paard van Troje trekt de aandacht bij Maskerade

Een klassieker tussen de klassiekers. Zo zou je het Homerus-element in de koetsenparade kunnen noemen. Tussen de bakkerswagen en de sjieke sjezen reed een strijdwagen die de meeste mensen waarschijnlijk eerder herkennen uit de Ben Hur film dan als de wagen van Odysseus.

Zoals inmiddels de traditie wil, sluit het Utrechtsch Studenten Corps in een lustrumjaar aan bij de Dag van het Aangespannen Paard. Dit jaarlijkse mensportevenement dat wordt georganiseerd door studenten van Diergeneeskunde, begon ’s ochtends in De Uithof.  Daar vertrokken ook alle koetsen richting de binnenstad. Bij het passeren van de sociëteit van het USC vulden Odysseus met zijn gevolg de stoet aan.

Grote opwinding in het publiek toen na een oponthoud eindelijk het paard van Troje de hoek om kwam bij het Janskerkhof. De stagnatie werd door velen gebruikt om op de foto te gaan met Odysseus, die zich daar gewillig voor liet lenen en zijn meest strijdvaardige gezicht op probeerde te zetten. Het Trojaanse paard oogstte veel bewondering. Het gevaarte werd voortgeduwd door leden van het USC en geflankeerd door een groep dames van UVSV.

De optocht van het corps was in de traditie van de Maskerade. In vroeger jaren werd regelmatig een optocht door de stad gehouden rondom een klassiek thema om de Utrechtse bevolking te bedanken voor haar gastvrijheid. Zo groots als in die jaren, was het niet, maar desalniettemin vormde Odysseus met paard een mooie aanvulling op de traditionele rijtuigen.

foto's Ivar Pel

Tags: maskerade | lustrum