SIB rent mee voor het goede doel

De Utrechtse Studentenvereniging voor Internationale Betrekkingen (SIB) is volop in training voor de UU estafette marathon op Tweede Paasdag. "We vinden het een mooi initiatief en willen graag iets bijdragen aan 375 jaar Universiteit Utrecht”, vertelt SIB- voorzitter Yvette Raets. DUB volgt de hardlopers van SIB de komende weken in dit sportieve avontuur.

“Het bestuur had zich al ingeschreven om te gaan hardlopen en we hoopten dat er nog wel leden zouden aanhaken”, zegt Yvette. Inmiddels heeft de vereniging aanmeldingen binnen gekregen en zijn ze aan het kijken of ze met twee teams van zes personen kunnen lopen tijdens de marathon. Het worden gemengde teams met studenten van Natuurkunde, Taal en Cultuur, maar ook Algemene Sociale Wetenschappen. “Dit past ook wel bij SIB, we zijn een gemengde vereniging met internationale betrekkingen als algemene interesse.”

De leden gaan niet voor de winst, maar doen vooral mee omdat het leuk is. Ze trainen één keer per week en het merendeel van de lopers heeft hardloop ervaring. “Ik heb meegedaan aan een onderdeel van de marathon in Den-Haag, waarbij je tien kilometer moest lopen”, vertelt Yvette. “Ik probeerde nog verder te trainen zodat ik een langere afstand kon lopen, maar toen kreeg ik toch wel last van mijn benen.”

De teamleden dagen elkaar vaak uit tijdens de training, die sinds een maand bezig is. Niemand heeft tot nu toe blessures opgelopen. “Wel hebben we last van spierpijn”, zegt ze lachend. Er is nog niet echt een indeling van de lopers, maar ze moeten wel rekening houden met de vaste wisselpunten. Tijdens de UU estafette marathon kun je afstanden tussen de 5 en 8.3km lopen. “De beste lopers gaan natuurlijk op de langste afstand, maar we hebben nog niet echt een indeling gemaakt.”

De groep heeft nog geen sponsoren, maar die gaan ze vooral zoeken onder familieleden en vrienden. “We hebben in elk geval onze SIB polo’s al, dus we zijn al herkenbaar als team.” Ze hebben al wel een leus: SIB, harder dan je hebben kan!

“Het is fijn dat je in een druk bestuursjaar toch nog wat aan beweging kan doen, want dat schiet er wel een beetje bij in”, zegt Yvette. Of SIB verder nog iets gaat doen met het lustrum weet Yvette nog niet. “Dat moet ik binnenkort maar eens gaan uitzoeken.”

Aanstaande donderdag nemen we een kijkje bij de training van SIB. Het verslag wordt gepubliceerd op de lustrumsite.  TG

UU Estafette Marathon

De UU estafette marathon is onderdeel van de Jaarbeurs Utrecht Marathon en vindt plaats op 25 april, Tweede Paasdag. De estafette wordt gelopen ter ere van het 375 jarig bestaan van de Universiteit Utrecht. Studentenverenigingen, studentenhuizen, medewerkers en afdelingen kunnen zich in groepen van twee, vier of zes inschrijven. Het is de bedoeling dat iedereen een deel van de marathon loopt. Je loopt de stukken individueel, maar wisselt elkaar af zodat je gezamenlijk de gehele 42,195 km rent. Zo kun je afstanden van 8.3, 5, 5.7, 8.2 km en twee keer 7,5 lopen. Er wordt geen inschrijfgeld gevraagd, maar het is wel de bedoeling dat teams zich laten sponsoren. Het geld dat tijdens de marathon wordt opgehaald gaat naar stichting Move. Dit is een Utrechts studenteninitiatief waarbij activiteiten worden georganiseerd om het leuker te maken voor kinderen in een Vogelaarwijken. Zo biedt het initiatief onder andere de mogelijkheid om de kinderen te laten sporten. Er zijn ook nog prijzen te winnen voor het snelste team, voor het team met de hoogste sponsorbijdrage, voor de oudste deelnemer en voor de groep met de origineelste outfit. De inschrijving sluit op 11 april.