Slot feestweek met sport, paarden en Griekse helden

De universiteit sluit de lustrumfeestweek dit weekeinde op gepaste wijze af met het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap, De Dag van het Aangespannen Paard en een Maskerade met Odysseus in de hoofdrol. De Utrechtse binnenstad, maar ook De Uithof zal merken dat de UU jarig is.

Het universiteitscomplex verwelkomt vanaf vrijdagavond meer dan 1500 sportende studenten. Voor het eerst sinds 15 jaar strijkt het Groot Nederlands Studenten Kampioenschap (GNSK) in Utrecht neer en volgens de organisatoren gaat het meteen om de grootste editie ooit.

De deelnemers slapen allen op een camping op de voetbalvelden van Olympos. Vanavond verzorgen twee voetballers van FC Utrecht, Gianluca Nijholt en Leon de Kogel, de officiële opening. Daarvoor moeten zij proberen een bal 53 keer hoog te houden. De GNSK viert dit jaar de 53ste editie.

Naast traditionele sporten is er dit weekeinde ook plaats voor een opmerkelijke demo-sport. De GNSK-deelnemers kunnen zich storten op het yukigassen, een soort sneeuwballen gooien op zijn Japans.

Zondag raast de ploegentijdrit van de wielrenners over De Uithof. DUB-redacteur Thijs Kuipers doet zelf mee en komt maandag met een verslag op deze site. Hier het parkoers.

PR-commissaris van het GNSK Niki Wijnen meldde vrijdagmiddag dat de Utrechtse organisatie en de 300 Utrechtse vrijwilligers klaar zijn voor de ontvangst van de gasten. Al had ze ’s ochtends nog wel wat typisch last minute stress gekend. “Mijn wekker ging niet af. Ik werd wakker gebeld door een man die met 10.000 appeltjes op Olympos stond. En toen ik eindelijk in De Uithof was, zag ik dat de stickers met de naam van het kampioenschap verkeerd waren geplakt: Nederlands Kampioenschap Studenten Groot, las ik. Maar ik begin nu langzaam wel een rustig gevoel te krijgen”

Sulky en Odysseus
Zaterdag zal geheel in het teken staan van de twintigste Dag van het Aangespannen Paard en de Maskerade van het Utrechtsch Studenten Corps dat zijn 195ste verjaardag viert. Tijdens deze dag wordt het terrein van Diergeneeskunde aan de Yalelaan geschikt gemaakt voor een kortebaandraverij. Bezoekers krijgen de kans om zelf ervaring op te doen als pikeur in een sulky achter een paard.

De koetsentocht van de Dag van het Aangespannen Paard door de stad is dit jaar grootser dan in andere jaren. In de binnenstad zullen verklede studenten van het Corps zich aansluiten bij de parade (zie route) met hun Maskerade. Het gaat om een lustrumtraditie waarbij altijd een historische of mythische figuur centraal staat, eerder waren dat  bijvoorbeeld Germanicus en Ichnaton. Een USC-student leeft zich helemaal in in deze figuur. Dat gaat zelfs zover dat Koningin Wilhelmina, in 1906 op bezoek in Utrecht, van Keizer Germanicus te horen kreeg: “’Een koningin dient naar een keizer te komen en niet andersom”. De hoofdrol is dit keer voor Odysseus uit Homerus’ Odyssee.

Reuzenrad
De lustrumweek begon maandag met het plaatsen van een reuzenrad in De Uithof. Dat rad was kleiner dan sommigen zich hadden voorgesteld. Maar de speeddates met wetenschappers in de gondeltjes vielen vaak in goede aarde.  De grootse quiz van het al eveneens jubilerende Unitas in de Universiteitsbibliotheek vroeg donderdag het uiterste van de deelnemers, zowel fysiek als psychisch. Verder waren vooral de Botanische Tuinen de place to be. Het mooie weer maakte dat de afternoon picknick door velen als zeer geslaagd werd bestempeld. Naar verluidt waren ook de avondfilms zeer sfeervol.

Na deze lustrumfeestweek zijn de belangrijkste publieke evenementen van de Utrechtse lustrumviering bijna achter de rug. Als afsluitende knaller volgt natuurlijk nog wel festival De Beschaving op 18 juni.