Unitas bedenkt quiz voor gevorderden

Een pubquiz. Elke student doet er wel een keer aan mee. In een  groepje het antwoord vinden op de vraag in welke stad Michael Jackson zijn kind uit een hotelraam liet bungelen. Het niveau is vaak niet echt wetenschappelijk te noemen. Studentenvereniging Unitas S.R gaat daar verandering in brengen. Zij komt op 26 mei met een kennisspel, waar bij je hersenen echt op volle toeren moeten gaan werken.

Niet alleen de universiteit viert dit jaar haar lustrum, ook bij Unitas is het feest. De vereniging bestaat honderd jaar en dat gaat ze vieren. Het thema is ‘bron der eeuwige jeugd’ en in dat kader worden veel activiteiten georganiseerd, ook voor niet-Unitariërs. Rik Reinink (op foto derde van links) en Bram Corbijn (op foto einde rechts) zitten in de commissie van het Lustrumfeest en zijn fanatiek bezig met het organiseren van het Unitas kennisspel voor het UU-lustrum.

Multidisciplinair

“Begin 2010 zijn we samen met de universiteit gaan brainstormen over de mogelijkheden”, vertelt Rik. “We vinden het belangrijk om iets te doen met het lustrum van de UU.” Een eerste idee van de twee jongens werd afgeschoten door de universiteit. “We hadden eerst het plan om nachtcolleges te houden”, vertelt Bram. “Als je normaal om drie uur ’s middags college zou hebben, zou dat  drie uur ’s nachts worden. We zouden dan allemaal interessante en bijzondere sprekers vragen voor de colleges.”

“Toen dat idee niet doorging, zijn we in onze eigen omgeving gaan kijken: wat voor activiteit zou voor iedereen leuk zijn. Studenten weten vaak weinig van leerstof van andere faculteiten, terwijl die wel interessant kan zijn. Het is leuk om dingen te leren over onderwerpen waar je weinig van af weet. Daardoor zijn we  gaan nadenken over iets multidisciplinairs, waar we alle faculteiten en studenten bij kunnen betrekken”, aldus Rik.

Van alle markten thuis

En zo ontstond het idee van een spel, waarbij je veel baat hebt bij teamleden van verschillende opleidingen. Alfa, bèta, gamma, het moet het liefst allemaal vertegenwoordigd zijn in een team om alle vragen van het kennisspel goed te kunnen beantwoorden. In groepjes van vijf kunnen studenten zich opgeven. Door middel van onder meer debatten, presentaties, een tentamen en een quiz worden de studenten een dag lang getest. De onderwerpen kunnen van medische aard zijn, misschien wel van technische, maar er kan ook zomaar een vraag uit de kunstgeschiedenis voorbij komen.

“De onderwerpen voor het tentamen hebben we uitbesteed”, vertelt Bram. “We hebben docenten van elk vakgebied benaderd, en gevraagd of zij een paar vragen wilden opstellen. We hebben toen weer aan studenten van de desbetreffende opleidingen gevraagd, of ze die niet te moeilijk vonden.”

Lange zit

Het spel gaat dertien uur duren en vindt plaats in de Universiteitsbibliotheek in De Uithof. Er zitten een paar vaste onderdelen in de dag, maar veel mag je zelf invullen. Ga je eerst het essay schrijven, of begin je met het beantwoorden van vragen? Ook moeten de teamleden goed kijken naar hun sterke en zwakke punten. Iemand die niet goed voor een groep kan praten, moet natuurlijk niet gaan presenteren. Ben je goed in het overtuigen van mensen, dan ga jij het debat in. Rik: “We zorgen er wel voor dat er afwisseling in de dag zit, dus we hebben meer dan alleen zware onderdelen. Er is ook een speurtocht en een quiz, dan kunnen de deelnemers zich even ontspannen."

Kan jij een fantastisch team samenstellen en wil je op 26 mei meestrijden om eeuwige roem én 500 euro prijzengeld. Klik dan hier en meld je aan.