Stefan en Stijn en hun bolides.

Studentchauffeur netwerkt met directeur op de achterbank

Body: 

Wat is een goede baan voor een student die autofreak is? Chauffeur natuurlijk. Stijn en Stefan rijden het hele land af met een directeur op de achterbank. Welke directeur? Daar mogen ze zich niet over uitlaten.

Wat is een goede baan voor een student die autofreak is? Chauffeur natuurlijk. Stijn en Stefan rijden het hele land af met een directeur op de achterbank. Welke directeur? Daar mogen ze zich niet over uitlaten.

De ene keer brengen ze een directeur naar Paleis Noordeinde, de andere keer halen ze dronken feestgangers midden in de nacht op van een feest. De bestemming maakt studentchauffeurs niets uit: als zij maar achter het stuur kunnen zitten. 

Toen Stefan en Stijn (meer dan) zeven jaar geleden aan hun studie begonnen, hadden ze één wens: een bijbaan als chauffeur. Die kregen ze en inmiddels hebben de ‘autofreaks’ voor hun werk als oproepkracht bij het bedrijf AB-AZ Studentchauffeurs al duizenden kilometers afgelegd per luxe wagen. 

Van werkstilte tot gezellige dronkenmanspraat
De klanten die bij hen in de auto stappen, zijn meestal “hoge piefen”, zegt Stefan, student Planologie. Denk aan directeurs van grote bedrijven of politici die naar het werk of naar zakelijke afspraken worden gebracht. Deze klanten maken meestal productief gebruik van de reistijd: met een chauffeur achter het stuur kunnen ze op de achterbank op hun laptop werken, zegt Stijn, die sinds kort zijn diploma’s heeft van Communicatie- & Informatiewetenschappen en Nieuwe Media & Digitale Cultuur. 

Maar er hangt niet altijd een rustige werksfeer in de auto. Tijdens nachtopdrachten halen de chauffeurs klanten op van een feestje of diner waar (soms) alcohol is geschonken; dan zijn hun klanten weleens “lekker dronken”. De auto vult zich dan met gelach en gebabbel, zegt Stefan. En natuurlijk is een serieuze chauffeur dan het mikpunt van aandacht: “Ze vuren vragen af over mijn studie en liefdesleven.” 

Via paleizen naar Frankrijk
Wie denkt dat chauffeurs alleen asfalt zien, heeft het mis. “We krijgen toegang tot de meest unieke locaties, die doorsnee studenten nooit mogen betreden.” Stefan ontdekte dat al op zijn eerste werkdag, acht jaar geleden. Zijn baas riep hem op een klant naar een zakelijke afspraak in Den Haag te brengen. Niet zo’n spannende taak, op het eerste gezicht: totdat bleek dat de klant bij niemand minder dan Koningin Beatrix op de koffie ging.  

Voordat hij het besefte zat Stefan in de auto onderweg naar Paleis Huis ten Bosch. Een bizarre ervaring, zegt hij: als eerstejaars student reed hij in een Jaguar het streng bewaakte terrein op. Nadat de marechaussee zijn paspoort geïnspecteerd had, zette hij de klant af bij de beroemde bordestrap waar persfoto’s van nieuwe kabinetten worden genomen. Hij keek zijn ogen uit. “Overal zag ik leden van de Koninklijke hofhouding.” Tegenwoordig schrikt de student niet meer zo van een retourtje paleis: in de afgelopen jaren heeft hij ook de weg afgelegd naar het Paleis op de Dam en Paleis Noordeinde.  

Ook Stijn maakt regelmatig avonturen mee: hij ging bijvoorbeeld letterlijk over de grens voor zijn werk. Voor een opdracht in Frankrijk verbleef hij onlangs een week lang in Frankrijk. Daar chauffeerde hij klanten tijdens een beursbezoek dagelijks van en naar hun verblijfplaats. Een luxe week: hij sliep in een hotel en had buiten de ritjes om zeeën vrije tijd. “Betaald de toerist uithangen onder de Franse zon, héél zwaar werk, ha, ha.” 

Studeren wanneer de 'baas' zijn bezoek aflegt
Hoewel je zou denken dat chauffeurs alleen maar autorijden, bestaat een groot deel van het werk uit wachten. Het komt regelmatig voor dat klanten na een afspraak weer teruggebracht willen worden, en in de tussentijd mag de chauffeur zichzelf vermaken. Het voordeel van verplicht vervelen, is dat je geen excuus meer hebt om je studieboek dicht te laten. De chauffeurs hebben dus menig tentamen voorbereid tijdens hun werk; zo levert studeren zelfs een zakcentje op. 

Maar ‘s nachts de tijd doden is een ander verhaal. Regelmatig staan chauffeurs die ’s nachts werken urenlang te wachten op klanten die langer op een feestje blijven hangen dan afgesproken. “Soms sta je om twaalf uur netjes op de stoep, en komt de klant pas tegen drieën naar buiten”, zegt Stijn. Tijdens zulke diensten kruipt de tijd voorbij. “Maar het zijn handige opdrachten als je een keer overdag vrij wilt zijn”, zeggen de chauffeurs. 

Een goede coureur maakt nog geen chauffeur|
Een ontspannen baantje lijkt het: sleutel in het slot, navigatie aan en karren maar. Maar de chauffeurs dragen een behoorlijke verantwoordelijkheid. Ze moeten bijvoorbeeld stipt op tijd komen, want de klanten hebben strakke tijdsschema’s. Terwijl je als student best een paar dia’s van een hoorcollege kunt missen, wil je niet op je geweten hebben dat de koning met koude koffie zit.  

Om stress te voorkomen, leren de chauffeurs voor hun vertrek de route uit hun hoofd. Stijn: “Faalt het navigatiesysteem, dan val ik op mijn eigen kennis terug.” Dat lukt steeds gemakkelijker, want de jongens kennen het Nederlandse snelwegennetwerk bijna uit hun hoofd.  

Ook moeten de chauffeurs de zorg dragen voor extreem dure auto’s: met een roestbak maak je geen goede indruk, dus besturen ze karren die tot meer dan tweeënhalve ton kosten. Toch zitten ze nog relaxed achter het stuur. Stijn: “Je moet er vooral niet bij nadenken.” 

Wil je naast je studie als chauffeur aan de slag, dan moet je je rij-skills bewijzen tijdens een soort rijexamen. Laat niet alleen zien dat je veilig rijdt, maar ook aangenaam, zegt Stijn. “Als een chauffeur door de bochten scheurt, vliegt de laptop van de klant door de auto.”  

Maar een goede coureur maakt nog geen chauffeur. “Service staat centraal: je moet een gentle(wo)man kunnen zijn”, zegt Stefan. Het gaat om kleine dingen: af en toe het portier openhouden, informeren of de temperatuur op de achterbank aangenaam is en vertrouwelijk omgaan met gevoelige informatie. Beroepsgeheim staat zelfs in het contract van de chauffeurs. “Ik vertel nooit welke BN’ers ik rijd, of welke miljoenendeals telefonisch zijn gesloten in mijn auto”, zegt Stefan. 

Hoewel dit werk weinig overlap heeft met het studiegebied van de meeste studentchauffeurs, helpt deze baan hen toch vaak in hun loopbaan. Regelmatig chauffeert een student een klant met een hoge positie in een bedrijf waarvoor hij zelf wil werken. Dat is geen toeval: hun baas houdt rekening met de voorkeur van de student als hij opdrachten verdeelt. 

“Je zit dus dichtbij het vuur”, weet Stijn uit ervaring. Hij kreeg vorig jaar een tijdelijke baan aangeboden in het bedrijf van een klant die hij al een tijdje chauffeerde. Tijdens de ritjes hadden ze een goede band opgebouwd en elkaar leren kennen. “Dan heb je een streepje voor op kandidaten die via een brief solliciteren”. Kortom: grote kans dat de chauffeurs binnenkort zelf op de achterbank zitten. 

Facebook Twitter Whatsapp Mail