‘Alle readers worden voortaan goedkoper’

De Universiteit Utrecht heeft een drukwerkdeal gesloten met leverancier Xerox. Vanaf volgende jaar wordt al het drukwerk van de universiteit bij Xerox geprint. Projectleider Ditrich Naarden verwacht dat de readers bij de nieuwe leverancier goedkoper worden.

De hele universiteit heeft een enorme hoeveelheid drukwerk dat nu nog bij tal van grote en kleine drukkerijen verwerkt wordt. In oktober heeft de universiteit een aanbestedingstraject afgerond. Afgelopen donderdag presenteerde de universiteit de winnaar: Xerox.

Xerox is geen onbekende op de universiteit. Alle kopieerapparaten/printers zijn al afkomstig van het bedrijf. Nu komt daar geleidelijk een enorme hoeveelheid drukwerk bij. Voor het offsetdrukwerk zal samengewerkt worden met drukkerij OBT uit Leiden en Den Haag.

Met de deal wordt afscheid genomen van andere aanbieders, zoals bijvoorbeeld van drukkerij Zuidam die op de universiteit een eigen locatie heeft.

Door de overgang naar Xerox moeten readers in de toekomst via één portal besteld worden. Ditrich Naarden: “Op zich verandert er voor de opleidingen en de studenten niet veel. Ze moeten nu alleen gebruik maken van de portal van Xerox. De opleidingen kunnen de readers daar uploaden. In een aantal gevallen verzorgen de studieverenigingen de readers. Ook zij kunnen bij de portal terecht. Zij krijgen zelfs advies over de vormgeving als dat nodig is.”

Voor het kopen van readers studenten of de studieverenigingen ook terecht bij dezelfde portal. Ze kunnen de readers thuis laten bezorgen, maar ook ophalen kan bij een afhaalpunt.

Tijdens de presentatie vorige week donderdag kwam er vanuit een opleiding wel een waarschuwing. “Beseffen jullie dat al die readers van de universiteit allemaal tegelijk en vaak in de zomer worden aangeleverd? Nu alles op één plek gedrukt gaat worden, kan dat problemen met zich mee brengen.”

Xerox zei zich bewust te zijn van dit probleem. “Wij weten dat de zomer voor ons een drukke tijd is, bovendien zijn we zo groot dat we het wel aankunnen.”

Xerox zal in 2016 geleidelijk aan al het UU-drukwerk op zich nemen.

Tags: studieboek