‘Buschef’ gaat drukte in bus 12 te lijf

Studenten die elke ochtend lepeltje lepeltje in bus 12 staan, moeten vanaf 8 december iets meer lucht krijgen. Er wordt een 'buschef' ingezet om de reis naar De Uithof in goede banen te leiden.

De buschef staat ’s ochtends op Utrecht centraal en ’s middags in De Uithof. Zijn taak is om bussen niet al te vol te laten lopen en de massa passagiers evenredig over alle beschikbare bussen te verdelen. In het AD meldt een woordvoerder van de nieuwe vervoerder Qbuzz dat studenten nu vaak al in de tweede bus stappen, terwijl de eerste nog niet volledig bezet is.

De komst van een buschef is niet het enige dat verandert aan het OV naar de Uithof. Het openbaar vervoer in de regio Utrecht zal vanaf 8 december door Qbuzz onder de naam U-OV worden verzorgd. Dit heeft een paar gevolgen, zo blijkt uit een nieuwsbrief van de Directie Vastgoed en Campus van de UU. Zo zal de beruchte lijn 12, met 2000 klanten per uur, de gehele dag zonder dienstregeling gaan rijden. Dat houdt in dat hoe drukker het is, hoe meer bussen er gaan rijden. Er komt in ieder geval elke vijf minuten een bus langs.

Maar er gaat meer veranderen. Lijn 11, de bus die via de binnenstad naar de Uithof rijdt, wordt straks lijn 28. Deze rijdt vanaf P+R de Uithof naar Vleuten.

Naast dat de bussen aan de hoogste milieunormen voldoen, gaan er drie elektrische bussen rijden. Utrecht krijgt daardoor het schoonste wagenpark (pdf) van Nederland, volgens Q-buzz.

Op de site van U-OV is alle informatie te vinden over de dienstregelingen, bestemmingskleuren en abonnementen.