‘Directeur Rotterdam Business School fraudeerde voor ton’

De directeur van het Rotterdam Business School moest zich maandag voor de rechter verantwoorden voor het verduisteren van 100.000 euro. De Hogeschool Rotterdam eist zijn ontslag.

Meer dan een ton factureerde de directeur van de Rotterdam Business School om naar eigen zeggen Zuid-Amerikaanse studenten te werven. Maar de hogeschool wist nergens vanaf, meldt hogeschoolblad Profielen.

Sinds 2013 stuurde de man in totaal 28 facturen naar de hogeschool, waarin hij geld declareerde dat hij in Zuid-Amerika zelf had voorgeschoten, afkomstig uit ‘een oude sok’. Maar facturen of bankafschriften bleken spoorloos, op een paar bonnetjes voor een flesje water en een kop koffie met apfelstrudel na.

Omdat de directeur op non-actief is gesteld, zegt hij geen bewijs te kunnen leveren. Maar zijn contactpersoon uit Costa Rica dan, vroeg de hogeschool. Nee, zei de directeur, die zit sinds april in de gevangenis en is onbereikbaar.

De hogeschool schorste de man en deed aangifte bij de politie.