‘Financiële drempel University College te hoog’

Twee studenten van het University College Utrecht (UCU) zijn bezorgd over de toegankelijkheid van de opleiding op het Kromhoutterrein. Een recente verhoging van het collegegeld maakt de studie voor veel studenten onbetaalbaar, zeggen zij.

“Het UCU moet niet alleen financieel toegankelijk zijn voor studenten uit Bloemendaal, maar ook voor die uit de Bijlmer.” Dat schrijven student-assessor van het UCU Rens Bakker en universiteitsraadslid Kavish Bisseswar in een open brief aan de nieuwe Utrechtse collegevoorzitter Marjan Oudeman.

Na een verhoging van het collegegeld zijn de kosten voor UCU-studenten die volgend jaar naar Utrecht komen met honderden euro’s toegenomen. Buiten het collegegeld van 3500 euro betalen studenten een campus fee van 7800 euro voor het wonen, leven en eten op de campus.

In hun bijdrage aan de DUB-serie ‘Brief voor de Voorzitter’ stellen de twee studenten van het UCU dat hun opleiding daarmee te duur is geworden. “Voor de zoon van de bakker is het bijna onmogelijk om – zelfs met een maximale lening van DUO – de maandelijkse rekening van bijna 1000 euro te betalen.”