‘Groningse juristen omgekocht door huisjesmelkers’

De regionale omroep RTV Noord heeft ontdekt dat Groningse huurders regelmatig belazerd worden door zulk soort constructies. De journalisten kregen een overeenkomst van iemand uit de huursector in handen, waarin geheime afspraken staan.

Een juridisch adviesbureau zou vijftienhonderd euro van de verhuurder ontvangen als het de komende vijf jaar geen nieuwe zaken aanneemt van diens huurders. Volgens meerdere niet bij naam genoemde bronnen is de overeenkomst bepaald geen uitzondering.

Wie klachten heeft over de verhuurder van zijn woning, bijvoorbeeld omdat die een te hoge huur of te veel servicekosten vraagt, kan een procedure starten bij de Huurcommissie. Zo’n procedure duurt vaak lang en is ingewikkeld, waardoor huurders er vaak voor kiezen om juridische adviesbureaus in te schakelen.

Er wonen veel studenten in Groningen: van de tweehonderdduizend inwoners is ongeveer één op de zes student. Voorzitter Christiaan Brinkhuis van de Groninger Studentenbond krijgt dan ook regelmatig meldingen van studenten die ontevreden zijn over hun verhuurder. “We horen vaker van hufterig verhuurdersgedrag, tot gedwongen verhuizing aan toe.” Ook krijgt zijn huurteam regelmatig mailtjes met de vraag of de huurprijs wel klopt.

Maar of Groningse studenten ook slachtoffer zijn van geheime afspraken tussen verhuurders juridisch adviseurs, weet Brinkhuis niet. Ze vertrouwden er tot nu toe meestal wel op dat die de waarheid vertelden als ze zeiden dat je als huurder geen zaak hebt. “De meeste studenten zijn geen jurist, en denken: ‘Het zal wel kloppen.’ Maar het vertrouwen in de juridische sector heeft nu natuurlijk wel een flinke deuk opgelopen.”

Voor studenten die toch graag juridisch advies over hun huurcontract willen, raadt Brinkhuis aan om naar ‘zijn’ Groninger Studentenbond te stappen. “Wij werken op non-profitbasis, dus hebben niks te winnen. Je ziet wat er kan gebeuren als juristen eurotekens in hun ogen hebben.”