‘Hawking in Utrecht’ op Marktplaats zeven keer duurder

De kaartjes voor een symposium van Utrechtse natuurkundestudenten met de beroemde fysicus Stephen Hawking waren donderdagavond binnen no-time uitverkocht. Kleine smet op het succes: ook zwarthandelaren hadden een slag geslagen.

Een zware last viel donderdagavond van de schouders van de organisatoren van de internationale natuurkundewedstrijd PLANCKS (Physics League Across Numerous Countries for Kick-ass Students). De kaartverkoop voor hun evenement waarvoor de vermaarde natuurkundige Stephen Hawking de openingslezing verzorgt, was soepeltjes verlopen.

Afgelopen weekeinde bliezen de studenten de verkoop nog af nadat een stormloop de eigen website had lamgelegd. Donderdagavond werden de kaarten aangeboden via de site Ticketmaster.nl. Om 20.00 uur, het moment dat de kaartverkoop van start ging, waren liefst 15.741 belangstellenden online. Een halve minuut later waren alle 500 kaarten weg.

Snel na de succesvolle kaartverkoop doken verkochte kaarten op internet op. Vrijdagmiddag waren er op Marktplaats 11 kaarten te koop. Eén bieder had zelfs 155 euro over voor kaarten die officieel slechts 22.50 euro kosten.

Natuurkundestudent Jori Hoencamp, lid van de PLANCkS-organisatie, is teleurgesteld. “Dit evenement is bedoeld voor mensen die oprecht in Natuurkunde zijn geïnteresseerd. De prijs van de kaarten was laag gehouden zodat bijvoorbeeld ook studenten ze konden betalen.”

Op Facebook laten de organisatoren weten dat het doorverkopen van kaarten in strijd is met de algemene voorwaarden en dat wordt afgeraden “via derden kaarten te verkrijgen”.

Jori Hoencamp weet nog niet zeker of de PLANCKS-organisatie iets kan ondernemen tegen de zwarthandelaren. Dit wordt op het moment onderzocht. De kaarten stonden weliswaar op naam, maar elke koper kon vijf kaarten op zijn of haar naam aanschaffen. “Het is gewoon jammer als daar misbruik van wordt gemaakt.”