‘Ik wil de roman schrijven die ik zelf zou willen lezen’

DUB organiseert samen met andere universiteits- en hogeschoolbladen en het literair agentschap Sebes & Bisseling een landelijke wedstrijd om zo een nieuw schrijftalent te ontdekken. De winnaar krijgt hulp om een roman via een gerenommeerde uitgever te publiceren. De wedstrijd is een tweetrapsraket. Elke studentenstad kiest haar meest veelbelovende talent. Deze studenten krijgen een masterclass en een landelijke jury kiest op basis van hun aangepaste manuscript de winnaar.

Bij DUB kwamen veertien inzendingen van Utrechtse studenten binnen. De variatie was groot en de synopsis vaak heel ambitieus. “Het is goed om te zien dat deze jonge generatie op een heel betrokken manier met literatuur bezig is”, zegt schrijfster Manon Uphoff die deel uitmaakte van de jury. Op dit moment is er een landelijke discussie over de stelling dat de jonge auteurs vooral over jonge auteurs schrijven en niet veel inhoud hebben. Uit de inzendingen die DUB ontving bleek dit niet. Deze studenten durfden zich uit te spreken over bijzondere thema’s, zoals depressies onder studenten, onrechtvaardigheid, globalisering en diversiteit.

Als winnaar kwam de geschiedenisstudent Marian van der Pluijm (22) bovendrijven. Zij leverde twee hoofdstukken in van haar roman met de werktitel ‘Een verwaarloosbare geschiedenis van een station in het zuidoosten van het land.’ In haar toelichting schrijft ze dat ze een roman wil schrijven die enerzijds sprookjesachtig en magisch-realistisch is, maar anderzijds wel heel realistische onderwerpen aan de orde stelt. Haar roman presenteert ze als een verhaal over vrouwenvriendschap. De bans tussen vriendinnen vindt ze een van de meest complexe, mooiste en interessantste menselijke relaties die er zijn. De jury is getroffen door het lef waarmee ze schrijft. Beeldend, absurdistisch, maar toch ook herkenbaar. “Een ruw talent”, noemt Uphoff haar werk.

Marian is blij met de uitverkiezing. Ze schrijft al van jongsaf aan en de verhalen zijn steeds groter geworden. “Ik ben op zoek gegaan naar de roman die ik zelf het liefst zou willen lezen”, zegt ze. “Wat mij raakt zijn de wat absurdistische vertellingen waarvan je denkt: het had gebeurd kunnen zijn. Mijn favoriete schrijver is de Portugees José Saramago die onder meer een boek schreef over een land waar iedereen blanco stemt. Een bizar gegeven, maar in theorie niet ondenkbaar.”

De jury voor de literaire wedstrijd bestond uit schrijfster Manon Uphoff, die zelf ook aan de UU studeerde, Neerlandica Annet Bremen die bij Parnassos cursussen creatief schrijven verzorgt en Ries Agterberg, de hoofdredacteur van DUB. Het viel hen op dat de jonge auteurs in de opzet van hun roman hoge ambities aangeven. Te moeilijk soms, waardoor het lastig wordt om de pretentie in de tekst waar te maken.

Naast Marian ontvingen nog enkele andere inzendingen veel lof. Zo schreef de masterstudent Artificiële Intelligentie Wicorel van der Pol het overtuigende verhaal 'Zonnekind' over een gevangenis op Mars. En de promovenda Geneeskunde Claudia Tielemans plaatste haar verhaal 'Ileydis' in de Middeleeuwen waarbij ze in het verhaal actuele thema van nu verwerkte, zoals een ridder die homo is en een vrouw in het dorp die een Arabische vader heeft. Daarbij wist ze het verhaal op meelevende en gedetailleerde manier te verwoorden.

De jury is wel geschrokken van de grote hoeveelheid grammaticale en stilistische fouten in de teksten. Waar halen de studenten hun taalbasis vandaan? En met hoeveel liefde lezen ze zelf? De juryleden adviseren de talenten wat kritischer naar hun eigen teksten te kijken. En daarbij willen ze ook helpen. Zo kun je een cursus creatief schrijven volgen bij Parnassos. Maar ook bij de stichting Internationaal Literatuur Festival Utrecht (ILFU) waar Manon Uphoff met haar dochter Iris van Vliet een cursus schrijven verzorgt.

De winnaar van de Utrechtse wedstrijd gaat komende maand deelnemen aan een masterclass die wordt verzorgd door het agentschap Sebes & Bisseling. Daarna zal een landelijke jury voor de zomer uit alle winnaars één landelijke winnaar kiezen. Die zal worden begeleid naar publicatie van de roman.

Tags: literatuur