‘Laat die leraren het lekker zelf uitzoeken met ict’

Studenten van lerarenopleidingen zouden meer les moeten krijgen in ict, vindt Kamerlid Mohammed Mohandis van de PvdA. Maar bij zijn collega’s oogst hij geen applaus en ook de bewindslieden zien er weinig in.

Ict kan een bijdrage leveren aan goed onderwijs, stelde Mohandis dinsdag in de Tweede Kamer. Daarom riep hij de bewindslieden van OCW op om ervoor te zorgen dat ict een rol speelt in alle kennisvakken van de lerarenopleiding.

PVV’er Harm Beertema was nogal sceptisch. “Waarom zouden we ons vanuit dit huis op zo’n directe manier gaan bemoeien met het curriculum van lerarenopleidingen? Ict is toch maar een hulpmiddel? Laat die leraren het lekker zelf uitzoeken.”

Ook SGP’er Bisschop zag weinig in de motie. Jonge docenten weten wel raad met ict, dacht hij. Als er al een probleem is, dan gaat het om de oudere leraren die al jaren lesgeven. “Met alle respect voor collega Mohandis, maar zijn motie is een schoolvoorbeeld van een zaak waarvan je docenten zou moeten bevrijden, waarvoor je ze zou moeten behoeden.”

“Als het onderwijs ergens gek van wordt”, vulde SP’er Jasper van Dijk aan, “dan is het van politici die weer een plannetje hebben dat ze kunnen ‘dumpen’ in het onderwijs. Ik gebruik bewust dat woord.”

Maar Mohandis bleef erbij. Hij wees op het onderzoek van EenVandaag, waaruit zou blijken dat 40 procent van de leerlingen vindt dat de ict-bekwaamheid van docenten veel beter kan. “Ik vraag met deze motie om een en ander nog wat steviger te verankeren.”

VVD-staatssecretaris Sander Dekker reageerde welwillend op de motie, maar ontraadde hem toch. “Ict is gewoon een onderdeel van het onderwijs en moet ook een generiek onderdeel worden van de lerarenopleidingen en van alle bekwaamheidseisen”, erkende hij. Maar moet ict werkelijk in alle vakken van de lerarenopleiding terugkeren? Daarmee zijn de minister en staatssecretaris “iets minder gelukkig”.

Volgende week stemmen de Kamerleden over de moties.