‘Laat ouders ook helpen bij aflossen studieschuld’

Rijke ouders mogen hun kinderen helpen bij het kopen van een huis. Waarom mogen ze dan niet net zo ruimhartig helpen bij het aflossen van een studieschuld, willen oppositiepartijen CDA en D66 weten.

Vanaf 1 januari 2017 kunnen ouders maar liefst honderdduizend euro belastingvrij aan hun kinderen schenken voor de aankoop van een huis of het aflossen van een hypotheek. Maar niet voor het aflossen van een studieschuld.

“Door het schuldenstelsel in het hoger onderwijs kunnen jongvolwassenen pas veel later aan een eigen woning gaan denken en zitten ze de eerste jaren van hun leven eerst nog vast aan een mogelijk enorme studieschuld”, merkt het CDA op in vragen aan het kabinet over het nieuwe belastingplan. Die schulden maken jongeren bij de overheid, redeneert de partij, dus die heeft volgens de christendemocraten baat bij “een faciliteit die ouders en andere filantropen stimuleert om de studenten te helpen bij het aflossen van de enorme schuldenlast".

Die ‘andere filantropen’ kunnen familieleden zijn, maar ook tantes, buurmannen of vrienden. Zij mogen vanaf 1 januari 2017 belastingvrij een ton weggeven, zolang het geld maar voor een huis is bedoeld. Ook een verbouwing mag ermee betaald worden.

Net als het CDA plaatst ook D66 kanttekeningen bij het nauw omschreven doel van de schenking. Voor een studie mogen ouders slechts 52.752 euro belastingvrij schenken aan hun kind. Zou het kabinet dat bedrag eveneens tot honderdduizend euro kunnen verhogen? En waarom mogen alleen ouders geld geven voor een studie, terwijl iedereen mag helpen met het kopen van een huis? En waarom geldt deze lagere vrijstelling alleen voor de financiering van een nieuwe opleiding en mag die niet gebruikt worden voor het aflossen van studieschulden, vraagt D66 zich af.

Het kabinet moet de schriftelijke vragen nog beantwoorden. De verruimde vrijstelling voor schenkingen bestond vorig jaar ook. Toen zagen banken een piek in aflossingen van hun hypotheken.