‘Moord op Amerikaanse student had voorkomen kunnen worden’

Creative commons: pixabay

Het Rotterdamse meldpunt verwarde personen en het wijkteam hebben mogelijk niet juist gehandeld toen zij een melding binnenkregen over Joël S., blijkt uit dossierstukken die de NOS heeft ingezien. De conclusie van het nadere onderzoek wordt na de zomer verwacht.

Verdachte S., die samen met Sarah in een studentenflat in Kralingen woonde, had gezegd dat hij een seriemoordenaar wilde worden en dat het tijd was voor ‘revanche’. Het is niet bekend waar hij wraak op wilde nemen.

Helder van geest
Deskundigen zijn wel bij S. langsgegaan, maar oordeelden dat hij geen acute problemen had, aldus de NOS. Hij zag er verzorgd uit, was goed aanspreekbaar en helder van geest. De hulpverleners ondernamen niet direct actie en brachten de politie niet op de hoogte.

De advocaat die de moeder van Sarah bijstaat, zegt dat de hulpverleners onvoldoende gekwalificeerd waren en dat ze de dood mogelijk hadden kunnen voorkomen.

Joël S. verscheen vanochtend voor de tweede keer voor de rechtbank. Hij heeft de moord al bekend.