‘Nederlandse studenten duur voor Vlaanderen’

Het Vlaamse onderwijs trekt meer Nederlanders dan omgekeerd. Die onbalans kost Vlaanderen 134 miljoen euro per jaar. Is dat wel helemaal eerlijk, vragen politici zich af.

Het Vlaamse departement van Onderwijs maakte deze berekening op verzoek van de Nieuw-Vlaamse Alliantie (N-VA). Tegenover De Standaard ontkent parlementariër Koen Daniëls dat hij Nederland een factuur wil sturen: “Absoluut niet, wij vinden een wisselwerking met Nederland een meerwaarde. De Nederlandse studenten die terugkeren, zullen een beetje als Vlaamse ambassadeur optreden.”

Wel vindt hij dat de wederkerigheid bewaakt moet worden. “Daar moet over gepraat kunnen worden.” Het aantal Nederlandse studenten in Vlaanderen is de laatste tien jaar verdrievoudigd naar ruim zesduizend.

Ook in Nederland is lange tijd gediscussieerd over de kosten van buitenlandse studenten. Daar kwam een eind aan nadat het Centraal Planbureau in 2012 had becijferd dat buitenlandse studenten, met name Duitsers, Nederland jaarlijks 740 miljoen opleveren als één op de vijf er na afloop van de studie nog een paar jaar blijft werken. Zelfs als minder dan drie procent dat doet, zou Nederland nog quitte spelen.

Toenmalig staatssecretaris Halbe Zijlstra (VVD) was aangenaam verrast en beloofde dat hij zich in Europa voortaan iets neutraler zou opstellen. “We kunnen andere EU-landen niet vragen: wilt u betalen voor studenten die ons economisch voordeel opleveren? Dat is een moeilijk verhaal.” Wel moesten buitenlandse studenten wat hem betreft nadrukkelijker worden uitgenodigd om in Nederland te blijven werken.