‘Verbied middelbare scholieren tijdens examenperiode te leren in de UB’

Die wens kwam naar voren tijdens het studentendebat voor de verkiezingen voor de Universiteitsraad van volgende week. De hogeschoolstudenten riepen recent nog op om de maatregel in te trekken die hen in tentamenperiodes de toegang tot de UB ontzegt. De studentenpartijen zijn het daar duidelijk niet mee eens. Zij willen juist een uitbreiding van de periode. Volgens fractie Vuur hebben sommige faculteiten op andere momenten tentamen en daar moet ook rekening mee gehouden worden. "Er is meer maatwerk nodig", zegt Vincent de Haes van Vuur.

Ook de Vrije Student onderschrijft dat de UB er is voor UU-studenten en dat die geen last mogen hebben van studenten buiten de uni die hun werkplek innemen. Zeker nu de studentenkamers zo krap zijn, dat je wel elders moet gaan leren.

De PvdUS toont zich de grote pleitbezorger een uitbreiding van de periode dat de studenten in rust kunnen studeren. Als het aan de partij ligt, dan wordt niet alleen gekeken naar de tentamenperiode van de UU, maar ook wanneer er een toevloed van scholieren of hbo studenten is door externe oorzaken. “Op dit moment zitten er enorm veel scholieren in de UB te werken en dat maakt me heel nerveus”, zegt PvdUS lijsttrekker Lars Bakker. “Je zou ook in zo’n periode de scholieren de toegang tot de UB moeten kunnen weigeren.”

Het meest terughoudend op dit punt is de nieuwe fractie UUinActie. De partij is wel voor een kleine uitbreiding van de tentamenperiode als dat nodig blijkt te zijn, maar wil de UB als openbaar gebouw zoveel mogelijk openhouden voor Utrechters die niet aan de UU zijn verbonden.