‘Vriendenkamers’ SSH onder vuur

Foto: studentencomplex De Bisschoppen

Kamers van zogeheten vriendengroepen in De Bisschoppen en Casa Confetti worden buiten de wachtlijsten van de SSH om aangeboden op Kamernet en andere sites. Een student maakt hier bezwaar tegen.

Hier, hier en hier. Een paar voorbeelden van SSH-kamers die aangeboden worden op sites als Kamernet. Voorwaarde: je moet ingeschreven staan bij de SSH. Wachttijd? Niet belangrijk. Ook als je nog maar 1 week bent ingeschreven bij de SSH, kom je in aanmerking.

Het gaat om kamers in zogeheten ‘vriendengroepen’ in twee complexen van de SSH. Die vriendenhuizen zijn ooit bedacht om complete vriendengroepen de mogelijkheid te geven om samen te wonen. Als er in een vriendenhuis een kamer vrijkomt, kiezen de huidige bewoners uit hun vriendenkring een nieuwe huisgenoot. Bij de oplevering van De Bisschoppen (2006) en Casa Confetti (2008) besloot de SSH een deel van de eenheden beschikbaar te stellen voor vriendengroepen. 168 van de 552 eenheden in de Bisschoppen en 60 van de 377 in Casa Confetti.

De oorspronkelijke vrienden wonen in veel gevallen niet meer samen, maar de vriendenhuizen kunnen nog steeds uit hun omgeving een nieuwe huisgenoot kiezen. Als dat niet via via lukt, zie je dat bewoners advertenties zetten op sites als Kamernet.

Niet iedereen is tevreden met dit concept. DUB ontving onlangs een mail van Geneeskundestudent Wouter van Dijk, die een kamer zoekt in De Bisschoppen of Casa Confetti. Hij vindt het 'scheef' dat kamers veelal blijven rouleren in de vriendenkring van de groep die er het eerste kwam wonen. “Wat geeft hen hier meer recht op dan andere mensen (met meer wachttijd)?”

In een mondelinge toelichting zegt Wouter: “Ik snap wel dat de SSH ooit begonnen is met vriendenhuizen, je hebt op die manier meteen een gezellige sfeer, maar inmiddels wonen de oorspronkelijke bewoners er niet meer, en zijn het meer en meer gewone huizen. Het is tijd om het beleid te evalueren.”

Dat geldt voor hem zeker voor het gegeven dat deze vriendengroepen hun bewoners niet zelf vinden, maar door te adverteren op Kamernet.  “Wat is de waarde van wachttijd bij de SSH nog als ik met mijn lange wachttijd niet in aanmerking kom voor de mooie kamers? Dan had ik beter een Kamernet-account aan kunnen maken.”

De SSH is op de hoogte van het feit dat vriendenhuizen vrijkomende kamers op sites als Kamernet worden aangeboden. “We vinden het niet wenselijk, maar we kunnen het niet verbieden", zegt SSH-woordvoerder Annemiek van Vondel.

Van Vondel: "Als het bewoners niet lukt een nieuwe bewoner in de eigen vriendenkring te vinden, dan hebben we liever dat ze een advertentie op de SSH-site plaatsen." In dat geval geldt de normale selectieprocedure op basis van inschrijftijd: de 10 kandidaten met de langste inschrijfduur bij de SSH worden uitgenodigd te hospiteren.

De SSH wijst er op dat merendeel van de kamers in De Uithof via de wachtlijsten worden gevuld. “We snappen dat het vervelend is, maar we hebben 2200 studentenkamers en woningen in De Uithof. Veruit het grootste deel wordt dus vergeven op basis van de inschrijfduur.”

Wouter van Dijk vindt dat geen goed argument. “Als je over 2200 kamers spreekt, dan neem je de Cambridgelaan mee. Dat is een veel minder aantrekkelijk complex. De vriendenhuizen zitten in De Bisschoppen en Casa Confetti. Deze complexen zijn veel populairder.” Overigens zijn de wachtlijsten bij alledrie de complexen ongeveer even lang.

Of er ook vriendenhuizen komen in het nieuwe complex Johanna (2015 klaar), weet de SSH nog niet.