“Bezwaar aantekenen tegen langstudeerboete kan ook gratis”

Advocatenkantoor BoutOveres stuurde deze zomer een persbericht rond dat door veel media werd overgenomen: voor slechts veertig euro zou het Groningse kantoor een bezwaarschrift indienen tegen de langstudeerboete van ruim drieduizend euro. Als die inderdaad werd kwijtgescholden, kwam daar nog tweehonderd euro bovenop. Enkele honderden studenten zijn al op het aanbod ingegaan.

“In principe is dat weggegooid geld”, zegt voorzitter Thijs van Reekum van het Interstedelijk Studenten Overleg die de actie van het advocatenbureau “een goedkope campagnestunt” noemt. Hij wijst studenten op het studentenrechtsbureau van het ISO, dat geen geld vraagt voor het bezwaar en dat intussen zo’n honderd studenten heeft geholpen.

Advocaat Jan Hein Mastenbroek van BoutOveres is het niet met Van Reekum eens. “Ik weet niet wat het ISO precies doet, maar wij denken hier goed over na. De wet zelf is door de civiele rechter weliswaar grotendeels rechtmatig verklaard, maar die heeft de persoonlijke omstandigheden van studenten niet meegewogen. En met die omstandigheden houden onderwijsinstellingen te weinig rekening, vinden wij. Verder moet de boete nog in specifieke gevallen worden getoetst.”

De Landelijke Studenten Vakbond oordeelt milder over BoutOveres. “Ik kan me voorstellen dat een student er zelf helemaal geen moeite in wil steken”, zegt voorzitter Kai Heijneman. “Die betaalt er dus voor. Toch denk ik ook dat je met een advocaat weinig meer kans maakt op kwijtschelding. Op de website www.langstudeerboete.nu staan voorbeeldbrieven.”

Tom Barkhuysen van Stibbe Advocaten, die een rechtszaak tegen de overheid aanspande om de langstudeerboete van tafel te krijgen, vindt dat er weinig mis is met het aanbod van BoutOveres. “Het is aan studenten zelf om in te schatten waar ze het best terecht kunnen. Ik ga ervan uit dat mijn collega’s hun werk gewetensvol doen. Ze zullen hun cliënten niet nodeloos op kosten jagen.”

Overigens kan Barkhuysen zich voorstellen dat veel langstudeerders bezwaar maken tegen het verhoogde collegegeld, hoe ze dat verder ook doen. “Al is het maar om politieke druk te zetten. Je weet nooit wat er uit de formatieonderhandelingen komt. Misschien wordt de boete toch nog afgeschaft, als er veel studenten bezwaar maken.”