15 miljoen voor de geesteswetenschappen

De KNAW trekt de komende vijf  jaar 15 miljoen euro uit voor de geestenwetenschappen. Dat komt bovenop het geld dat de instituten al krijgen: zo'n 25 miljoen per jaar.

“We kiezen dwars tegen het maatschappelijk tij in voor de geesteswetenschappen”, zegt Theo Mulder, directeur instituten van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Nu er in Nederland zoveel nadruk ligt op economie en innovatie kunnen de geesteswetenschappen wel wat hulp gebruiken, meent hij.

Het gaat om geld uit de ‘strategische middelen’ van de KNAW. Die kan de Akademie naar eigen goeddunken inzetten. De afgelopen tien jaar zijn de levenswetenschappen ermee gestimuleerd “en die staan nu als een huis”, aldus Mulder. Met het extra geld wil de KNAW de staf bij de geesteswetenschappelijke instituten verjongen en uitbreiden, maar ook fors investeren in het collectiebeleid.

KNAW-instituten als het NIOD voor oorlogs-, holocaust- en genocidestudies, het Huygens Instituut en het Internationale Instituut voor de Sociale Geschiedenis, hebben eigen archieven en collecties en gaan hier allemaal op hun eigen manier mee om. Dit beleid kunnen ze beter met elkaar in overeenstemming brengen, meent de KNAW.

De 15 miljoen euro komt de komende vijf jaar bovenop het geld dat de instituten toch al krijgen, namelijk zo’n 25 miljoen euro per jaar.

Het extra geld zou een handreiking kunnen zijn aan de geesteswetenschappers onder de KNAW-leden. Zij waren dit voorjaar teleurgesteld dat bèta-man Hans Clevers de enige kandidaat was om Robbert Dijkgraaf op te volgen als KNAW-president. In een tijd dat de nadruk ligt op nut en innovatie, en universiteiten kleine talenopleidingen schrappen, hadden ze graag een president willen kiezen die de geesteswetenschappen actief steunt. In een document met zijn visie op de KNAW had Clevers de geesteswetenschappen tot hun teleurstelling slechts twee keer genoemd. Aan NRC Handelsblad liet hij na zijn benoeming weten dat hij ook de geesteswetenschappen goed zou kunnen vertegenwoordigen.