30.000 studenten verliezen recht op ov-kaart

Wanneer morgen de spoedwet over onder meer de OV-kaart voor studenten in de Tweede Kamer wordt aangenomen, verliezen 30.000 studenten in september hun ov-reisrecht.

In de spoedwet staat dat studenten die een 3-jarige bachelor volgen en daarna een 1-jarige master, in totaal nog maar 5 jaar recht hebben op een ov-studentenkaart. Nu heeft zo'n student daar nog 7 jaar recht op. Wie een 2-jarige master volgt, mag natuurlijk een jaar langer reizen met zijn ov.

De nieuwe regeling staat los van de langstudeermaatregel. Op verzoek van het Hoger Onderwijs Persbureau heeft de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) uitgezocht hoeveel studenten worden gedupeerd als de wet morgen door de Tweede Kamer wordt aangenomen. Dat blijken er dus 30.000 te zijn.

Het beperken van het reisrecht moet de staatskas zo'n 30 miljoen euro opleveren. Per student is één jaar ov-reisrecht ruim 1000 euro waard. Wie bijvoorbeeld in het buitenland studeert en het reisrecht niet activeert, krijgt van DUO maandelijks 91 euro extra op zijn bankrekening gestort. Maar volgens studentenorganisaties is de ov-kaart eigenlijk veel meer waard, juist in het laatste studiejaar. Veel studenten doen dan een afstudeerstage en moeten meer reizen. De kosten kunnen in de duizenden euro’s lopen.

In de spoedwet staat ook dat de bijverdiengrens voor ondernemers in het kalenderjaar van afstuderen wordt afgeschaft. Mochten zij in de maanden na hun afstuderen zoveel verdienen dat ze eigenlijk boven de bijverdiengrens uitkomen, dan maakt dat niet uit: ze hoeven geen basisbeurs of ov-kaart terug te betalen. In eerdere jaren blijft de bijverdiengrens van kracht.