31 UU’ers parkeren in P+R De Uithof

Het bovenste parkeerdek van de P+R in aanbouw in april 2013

Hoewel de Universiteit Utrecht 500 plaatsen reserveert, parkeren er dagelijks slechts zo’n 30 medewerkers in P+R De Uithof. Geen reden tot zorg, vindt de UU.

‘Grootste parkeergarage Utrecht bijna leeg’, kopte De Telegraaf deze week. Op basis van cijfers van de gemeente berichtte de wakkere krant dat dagelijks 328 mensen parkeren in P+R De Uithof aan de A28 die in september de poorten opende. De totale capaciteit van de garage is 2000.

In de gemeentelijke cijfers wordt een uitsplitsing gemaakt naar het gebruik door medewerkers van de verschillende instellingen in De Uithof. De UU reserveert 750 plaatsen, waarvan 250 bedoeld zijn voor 'Science Park-partners'. Per werkdag parkeerden in de maand januari gemiddeld 31 UU’ers hun auto in de nieuwe garage. Van de 250 plekken voor Science Park-bedrijven zijn er dagelijks 26 bezet.

Een woordvoerder van de universitaire directie Vastgoed & Campus laat weten dat tot nu toe 1200 UU’ers een parkeerkaart hebben aangevraagd voor de P + R. De verwachting is dat het gebruik van de parkeergarage gaat toenemen.

De UU wil het parkeren op andere plekken in De Uithof terugbrengen. Onlangs verdwenen al 150 parkeerplekken door de komst van het Gemeentelijk Milieu Laboratorium, ook werden 100 plekken bij de Botanische Tuinen aan de Leuvenlaan opgeheven. Over verdere maatregelen wil de UU nog geen uitspraak doen.

Verder denkt de UU dat door de komst van nieuwe bedrijven en instellingen, bijvoorbeeld het RIVM, de belangstelling voor de parkeergarage zal toenemen. Ook de aanleg van de sneltram waarvan de eindhalte in de P+R zal zijn, moet de aantrekkelijkheid van de locatie vanaf 2018 vergroten. “De P+R is gericht op toekomstige ontwikkelingen. Het zou vreemd zijn als alle plekken nu al bezet waren.”

De gemeente Utrecht meldt (pdf) zelfs dat het gebruik van de P+R boven verwachting is. Dat ook de bezetting van de plekken die door het UMC Utrecht en de HU zijn gereserveerd tot nu toe mager is, wordt niet als problematisch gezien. Voor de HU geldt zelfs dat gemiddeld slechts 1 van de 150 gereserveerde plekken bezet is. De gemeente wijst er op dat de hogeschool op dit moment boven de parkeernorm zit en het aantal parkeerplaatsen elders in De Uithof gaat terugbrengen.

Bovendien noemt de gemeente het gebruik van het openbare gedeelte van de parkeergarage zeer bemoedigend. Van de 500 publieke parkeerplekken is dagelijks een vijfde bezet. Ook hier verwacht de gemeente groei in de komende jaren.