4G en videobellen in de stallen van Diergeneeskunde

Diergeneeskunde krijgt supersnel mobiel internet in de stallen. Studenten van de opleiding worden uitgerust met smartphones om tijdens praktijkwerkzaamheden via een videoverbinding te overleggen met docenten.

De plannen zijn onderdeel van een proef van KPN, electronicabedrijf LG en SURFnet bij de faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht. Een groep studenten en docenten van de masteropleiding Paard start in juni met de pilot, in november wordt de proef uitgebreid naar de masteropleiding Landbouwhuisdieren.

De studenten maken in de proef gebruik van een nieuw mobiel LTE-netwerk, ook wel bekend als 4G, de opvolger van de huidige mobiele internettechnologie (3G, UMTS). KPN en SURFnet hebben dit netwerk in heel De Uithof aangelegd. LTE biedt studenten ook buiten onderwijsgebouwen (binnen is al wifi-internet) snelle toegang tot het internet.

Met door LG geleverde smartphones kunnen studenten tijdens de behandeling van een kip, koe, varken of paard contact leggen met docenten. Ze krijgen zo advies van docenten, die via een videoverbinding op afstand meekijken. Bovendien kunnen de studenten met de telefoons ter plekke op Blackboard kijken, werken aan hun portfolio en het elektronische patiëntendossier van de dieren raadplegen en bijhouden.

Donderdag kregen journalisten een demonstratie van hoe studenten aan de slag gaan met de telefoons. Drie studenten onderzochten of een koe drachtig was, en hielden tijdens de behandeling contact met een op afstand meekijkende docent. De docent kon via de videoverbinding ook kijken naar de echo die van de baarmoeder van de koe werd gemaakt.

“Masterstudenten Diergeneeskunde doen veel praktijkwerk in stallen, klinieken en in proefboerderij van de universiteit, waar geen wifi is”, zegt Jan Haarhuis, hoofd onderwijs- en studentenzaken bij de faculteit Diergeneeskunde. “Om die reden vonden wij het zinvol om mee te doen met deze proef.”

De proef biedt ook onderwijskundige voordelen, stelt Haarhuis. “Docenten kunnen niet altijd fysiek aanwezig zijn bij het praktijkwerk in de stallen. Door deze technologie kunnen studenten ter plaatse feedback krijgen. Ook kunnen docenten de video-opnames achteraf bekijken, en op basis daarvan de studenten beoordelen.”

Om het effect op de leerprestaties te meten gaat aanvankelijk een experimentele groep van twaalf studenten aan de slag met de nieuwe technologie. De verrichtingen van die groep kan zo goed vergeleken worden met die van de andere studenten (de controlegroep) die nog op de “oude manier” begeleid wordt.

Toegang tot het netwerk verloopt via eduroam. Als studenten buiten bereik van het wifi-netwerk komen, worden zij ongemerkt overgeschakeld naar het mobiele datanetwerk.

Het nieuwe netwerk heeft dekking in heel De Uithof. In theorie kunnen andere studenten en medewerkers dus ook gebruikmaken van het LTE-netwerk. In de praktijk zal dit maar weinig gebeuren, omdat er nog nauwelijks telefoons op de markt zijn met een benodigde LTE-chip.