Aangifte tegen brandweer na overlijden student

De brand in de studentenflat ontstond op 19 juli vroeg in de ochtend. Brandweer en politie waren snel ter plaatse en troffen drie gewonden aan, onder wie één zwaargewonde. Enkele uren nadat de brandweer het sein ‘brand meester’ had gegeven, troffen politieagenten alsnog een dode en een zwaargewonde aan: het bleken de UvA-student David Swart (27) en zijn vriendin.

In juli arresteerde de politie een 24-jarige Amsterdammer die verdacht wordt van brandstichting in de flat. Maar de ouders van de overleden David Swart willen dat er ook een strafrechtelijk onderzoek komt naar het handelen van de brandweer en de gemeente.

“Allereerst wil ik dat de onderste steen boven komt, maar ik wil ook dat hiervan wordt geleerd”, zegt de moeder tegen het Parool. “Dit mag niet voor niks zijn gebeurd.”

Het Instituut Fysieke Veiligheid doet onderzoek naar het voorval. De Diemense locoburgemeester Lex Scholten had dit daags na de brand al aangekondigd. Het is nog niet bekend wanneer het zal zijn afgerond.

Tags: brand