Sociale onveiligheid

AcademieKus voor onderzoek pestgedrag universiteiten

emoji kus pixabay
Illustratie Pixabay

De AOb-prijs wordt sinds 2017 elk jaar op 14 februari uitgereikt aan iemand die zich op een bijzondere wijze inzet voor de wetenschap. Dit jaar stond de prijs in het teken van academische vrijheid.

De jury looft een artikel dat de Groningse wetenschapper Susanne Täuber met enkele collega’s heeft gepubliceerd in de Groene Amsterdammer. Volgens de auteurs heeft het beleid rond sociale veiligheid aan de universiteiten averechts gewerkt en voor meer misstanden gezorgd. Dat zou zelfs de academische vrijheid bedreigen.

Täuber denkt dat je beter iets kunt doen aan de vele flexcontracten aan universiteiten. Die zouden leiden tot onbedoelde machtsposities met alle risico’s van dien.

Bedreigde wetenschappers
Andere genomineerden voor de AcademieKus waren de politicoloog Sarah de Lange van de Universiteit van Amsterdam, die heeft bijgedragen aan de komst van het nationale meldpunt voor bedreigde wetenschappers. Ook actiegroep OccupyEUR werd genomineerd. Zij zette met de bezetting van de Erasmus Universiteit Rotterdam de samenwerking tussen instellingen en fossiele bedrijven op de agenda.