Acht bestuurders hoger onderwijs verdienen te veel

In 2014 verdienden drie universitaire bestuurders (niet van de UU) en vijf hogeschoolbestuurders meer dan het maximale salaris dat de wet voorschrijft. Maar allemaal kunnen ze dat prima uitleggen.

In 2014 verdienden drie universitaire bestuurders meer dan het in de Wet Normering Topinkomens vastgelegde bedrag . Ook vijf hogeschoolbestuurders zaten boven hun norm, blijkt uit de jaarrapportage over 2014 van het ministerie van Binnenlandse Zaken.

In het hbo mochten bestuurders vorig jaar bijna twee ton verdienen, dat bedrag wordt lager naarmate de hogeschool kleiner is. In het wo mochten bestuurders ruim 230.000 euro ontvangen.

De bestuurders overschreden weliswaar de norm, maar ze gaan daarmee niet over de schreef. De meesten zaten in de overgangsfase: een periode van vier jaar waarin er bij lopende contracten niet aan het salaris gemorreld mag worden.

Instelling

Wie?

Totale bezoldiging

Reden

Technische Universiteit Delft

Universiteit van Amsterdam

rector magnificus

gratificatie bij het 40-jarig ambtsjubileum

Wageningen Universiteit

voorzitter CvB

overgangsrecht. In dienst tot 1 maart 2014.

Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

onbekend

Hogeschool Utrecht

Hogeschool Windesheim

Fontys Hogescholen

vanwege vakantie-uitkering uit 2013

Hogeschool Rotterdam

(90 dagen)

vanwege uitdiensttreding is het vakantiegeld 2013 in 2014 uitbetaald.

Bron: WNT Jaarrapportage 2014, Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

De enige hogeronderwijsinstelling die in 2014 wel zijn boekje te buiten ging was kunsthogeschool ArtEZ. Daar is 154.000 euro te veel betaald voor een interimbestuurder. Dat geld moet de hogeschool terugvorderen, schreef onderwijsminister Bussemaker begin februari al aan de Tweede Kamer.

Toezichthouders
Toezichthouders van universiteiten en hogescholen vallen ook onder de wet die topsalarissen inperkt. Vorig jaar mochten de toezichthouders hooguit 5 procent verdienen van het maximale bestuurderssalaris, en de voorzitter van hun raad mocht 7,5 procent krijgen.