Actieweek Veritas zorgt voor tientallen nieuwe stamceldonoren

Maandag werd er geschaatst voor de donorweek.

Studentenvereniging Veritas was deze week in de ban van een donorweek. Het doel was studenten bewust te maken van het belang van het donorschap.

Ieder jaar overlijden er in Nederland mensen door een tekort aan orgaan-, bloed-, en weefseldonoren. Veritas hoopte met het organiseren van een speciale actieweek studenten warm te laten lopen (en schaatsen) voor het donorschap.

Gedurende de gehele week organiseerde de vereniging activiteiten om aandacht te vragen voor het belang van orgaan-, bloed- en stamceldonaties. Aanleiding waren de positieve ervaringen van een van hun leden, een studente klinische psychologie,  die zich als stamceldonor aanmeldde tijdens de UITweek en daarmee een jong meisje heeft kunnen helpen.

Veritashuizen ontvingen voorafgaand aan de donorweek een donorwervingspakket om het aanmeldingsproces voor leden zo eenvoudig mogelijk te maken. Woensdagavond was het Nederlands centrum voor stamceldonoren, Matchis, bij de algemene ledenvergadering aanwezig om voorlichting te geven. Ter plekke was er de mogelijkheid voor studenten om zich te registreren als stamceldonor, waar 55 mensen enthousiast gebruik van maakten. Donderdag organiseerde Veritas ten slotte een `donordixo’, waar van ieder gekocht biertje vijf eurocent naar Matchis ging.

Tags: donor | veritas