Acuut probleem met onderwijsruimtes in september

De Universiteit Utrecht onderhandelt al enige tijd met de Hogeschool Utrecht om de komende jaren gebruik te maken van de leegkomende onderwijsruimtes aan de Bolognalaan 101 in De Uithof. De faculteiten van de hogeschool gaan deze zomer verhuizen.

Alleen verlopen de onderhandelingen niet zo vlot. De hogeschool kan moeilijk afscheid nemen, zo lijkt het. In eerste instantie leek het gebouw in april al vrij te komen, maar ondertussen is dat verschoven naar juli. De universiteit denkt dat er enkele maanden nodig zijn om de lokalen geschikt te maken voor het onderwijs. De ruimtes moeten in grootte aangepakt worden, de klimaatvoorziening moet verbeterd worden en de ict moet worden aangepast aan de UU-situatie. Het  begin van het collegejaar zal niet gehaald worden.

Tegelijk is het de planning om het Van Unnik Gebouw per september te sluiten. Hierdoor is er een acuut probleem voor de colleges die hier normaal gesproken plaats vinden.

Op dit moment is nog niet duidelijk hoe dit probleem opgelost gaat worden. Moet het Van Unnik toch langer open blijven? Is dat nog wel verantwoord? Of zijn er toch nog alternatieve plekken te bedenken waar de colleges tijdelijk gehuisvest kunnen worden? De UU hoopt daar eind maart meer duidelijkheid over te hebben.